Haku

Korvaus- ja maksuasiat mietityttivät asiakkaita eniten

FINEen tuli vuonna 2017 lähes 8 000 uutta yhteydenottoa. Eniten kysyttiin vakuutusten korvaus- ja ehtoasioista, vakuutusmaksujen muuttamisesta ja vakuutusten voimassaolosta. Pankkiasioissa pinnalla olivat tilinkäyttöön ja maksamiseen liittyvät kysymykset, luottoasiat sekä tilausansat. Kaikista yhteydenotoista 85 % oli neuvonta-asioita ja 15 % riita-asioita.

Yhteydenotoista 74 % liittyi vakuutusasioihin, 22 % pankki- ja 2 % arvopaperiasioihin. Yli puolet kaikista yhteydenotoista liittyi vakuutuskorvausten määrään, vakuutusten kattavuuteen ja korvausmenettelyyn. Nämä kysymykset olivat esillä kaikissa yleisimmissä vakuutuslajeissa.

Koti- ja kiinteistövakuutuksissa kysymykset tarkentuivat erityisesti kosteus- ja vesivahinkoihin sekä näiden vakuutusten rajoitusehtoihin. Henkilövahingoissa kysymykset liittyivät suurelta osin vakuutuksen kattavuuteen ja korvattavuuteen. Asiakkaat yllättyvät usein siitä, että vakuutus ei korvaa kulumista tai kaikista sairauksista johtuvia hoitokuluja. Myös auto- ja liikennevakuutusten maksu- ja bonusasiat kiinnostivat aiempaa hieman enemmän.

Pankkiasioissa vääriin käsiin joutuneen maksukortin käyttö, tilausansat sekä lainan otto, hoito ja vakuudet aiheuttivat eniten yhteydenottoja.  Arvopaperiasioissa oli rauhallista, jonkin verran kysymyksiä herättivät paperisten osakekirjojen siirto arvo-osuustilille ja sijoitustuotteiden markkinointi.

Neuvonnan avulla vältytään riidoilta

Kaikista yhteydenotoista 85 % oli neuvonta-asioita ja 15 % riita-asioita.

”Neuvonnan merkitys niin asiakkaille kuin palveluntarjoajillekin on suuri. Sen avulla voidaan estää orastavia riitoja, mikä on kaikille osapuolille hyvä ja nopea vaihtoehto. Valtaosa, lähes 80 % neuvonnan asiakkaista, sai vastauksen kysymykseensä jo saman päivän aikana. Myös riita-asiat hoidettiin hyvin määräajassa”, FINEn toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo.

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!