Jos asia koskee epäselvyyttä tai erimielisyyttä palveluntarjoajan kanssa, ole ensin yhteydessä suoraan palveluntarjoajaan ja pyri selvittämään asia heidän kanssaan.
Pyydä mahdollisuuksien mukaan palveluntarjoajalta kirjallinen vastaus, jossa he perustelevat kantansa.
Jos valituksesi palveluntarjoajalle ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä FINEen. Saat asiantuntijalta maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa.
FINEssä voi asioida puhelimitse tai sähköisen asiointipalvelun kautta.
Jos asioit verkkopalvelussamme, asiaan liittyvät asiakirjat kannattaa olla lähettyvillä lomaketta täyttäessä. Voit myös lisätä asiakirjat yhteydenottolomakkeen liitteiksi.
Huomaathan, että toimittamasi aineisto voidaan antaa tiedoksi vastapuolena olevalle palveluntarjoajalle sekä mahdolliselle muulle asiassa kuultavalle taholle, kuten vastuuvakuutusasioissa vahingon aiheuttajalle.
FINE on tarvittaessa sinuun yhteydessä kysyäkseen lisätietoja. Usein FINE pyytää aluksi palveluntarjoajalta asiaasi liittyvät asiakirjat, tässä kestää tyypillisesti muutamia viikkoja.
Kun asiakirjat ovat saapuneet, FINE selvittää parhaan tavan jatkaa asian käsittelyä.
Asioiden käsittelystä FINEssä voit lukea lisää sivulta Asioiden käsittely ja eteneminen FINEssä.
Ohjevideossa käydään läpi miten käytät FINEn asiointipalvelua.
Katso alta tarkemmat ohjeet kirjautumiseen:
Tunnistaudu asiointipalveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Huom! Jos asiaa koskevan sopimuksen on tehnyt puolisosi tai muu perheenjäsenesi, saatat tarvita häneltä valtuutuksen. Pyydä sopimuksen tehnyttä henkilöä tulostamaan ja täyttämään paperinen FINE-valtuutuslomake. Tällä lomakkeella hän valtuuttaa sinut toimimaan asiamiehenään ja saamaan asiaan liittyvät tiedot. Toimita sopimuksen tehneelle henkilölle tiedoksi seloste FINEn henkilötietojen käsittelystä. Muista lisätä asiointipalvelussa lomakkeen liitetiedostoihin sopimuksen tehneen henkilön allekirjoittama FINE-valtuutuslomake.
Jos sinulla ei ole mahdollisuutta tunnistautua yllä mainituilla tavoilla, tulosta ja täytä paperinen yhteydenottolomake.
Tarvitset asiointia varten valtuutuksen henkilöltä tai taholta, jonka puolesta hoidat asiaa (päämies). Pyydä päämiestä tulostamaan ja täyttämään FINE-valtuutuslomake. Tällä lomakkeella hän valtuuttaa sinut toimimaan asiamiehenään ja saamaan kaikki asiaan liittyvät tiedot. Toimita päämiehelle tiedoksi myös seloste FINEn henkilötietojen käsittelystä.
Toimi asiointipalvelussa näin:
Huom! Yleinen valtakirja ei riitä. Päämiehen on aina täytettävä FINE-valtuutus, jotta FINE voi salassapitosäännösten estämättä saada asian käsittelyyn tarvittavat tiedot vastapuoliselta palveluntarjoajalta.
FINE-valtuutus tarvitaan kaikilta kuolinpesän osakkailta. Pyydä kutakin pesän osakasta täyttämään ja allekirjoittamaan paperinen FINE-valtuutuslomake sekä nimeämään sinut siinä asiamieheksi. Muista toimittaa kaikille osakkaille tiedoksi seloste FINEn henkilötietojen käsittelystä.
Toimi asiointipalvelussa näin:
Alaikäistä edustaa pääsääntöisesti hänen huoltajansa. Ainoastaan, jos kyse on alaikäisen omalla työllään ansaittua omaisuutta koskevasta asiasta, voi alaikäinen valittaa riita-asiassa FINEen itse.
Jos hoidat alaikäisen asiaa ja et itse ole tehnyt sopimusta, jota asia koskee, tarvitset valtuutuksen sopimuksen tehneeltä huoltajalta. Pyydä sopimuksen tehnyttä henkilöä tulostamaan ja täyttämään paperinen FINE-valtuutuslomake. Tällä lomakkeella hän valtuuttaa sinut toimimaan asiamiehenään ja saamaan asiaan liittyvät tiedot.
Toisinaan myös muissa tilanteissa voi olla tarpeen saada valtuutus molemmilta huoltajilta.
Lisäksi FINE-valtuutus voidaan tarvita alaikäiseltä itseltään esimerkiksi silloin, jos asiassa käsitellään hänen terveystietojaan. Pääsääntöisesti valtuutus tarvitaan, jos asia koskee 15 vuotta täyttänyttä henkilöä. Valtuutus tarvitaan, vaikka olisit alaikäisen huoltaja. Pyydä alaikäistä täyttämään paperinen FINE-valtuutuslomake ja valtuuttamaan sinut siinä asiamieheksi. Muista toimittaa vakuutuksenottajalle ja alaikäiselle itselleen tiedoksi seloste FINEn henkilötietojen käsittelystä.
Toimi asiointipalvelussa näin:
Toimi asiointipalvelussa näin:
Huomaathan, että asiointipalvelussa on aikakatkaisu. Saat palveluun ilmoituksen 15 minuuttia ennen istunnon päättymistä. Pitkä teksti kannattaa tarvittaessa valmistella erilliseen tiedostoon ennen asiointipalveluun tunnistautumista ja lisätä tiedosto lomakkeen liitteeksi.