Verkossa tapahtuvat huijaukset yleistyvät nopeasti, ja suomalaiset menettivät niissä viime vuonna jo yli 84 miljoonaa euroa. Tilanteen vakavuuden vuoksi huijausten ehkäisyyn ja uhrien tukemiseen tarvitaan laajaa yhteistyötä.
FINEn Pankkilautakunta on kevään aikana antanut useita pankkiasioihin liittyviä ratkaisusuosituksia, joissa arvioidaan asiakkaan ja pankin vastuuta erityisesti huijaustilanteissa. Tapauksissa on kyse muun muassa siitä, voiko asiakas joutua maksamaan rikollisten tekemät siirrot tai nostot itse – vai kuuluuko vastuu pankille.
Matkavakuutuksen merkitys korostuu erityisesti silloin, kun matka saa odottamattoman käänteen esimerkiksi sairastumisen tai tapaturman kautta. FINEn asiantuntija Anni Nikunlassi kertoo, mitä jokaisen matkailijan olisi hyvä tietää vakuutusturvastaan.
Huijarit ovat löytäneet tiensä netin myyntialustoille, joissa pahaa-aavistamattomia myyjiä ja ostajia vedätetään tämän tästä. FINEn asiantuntija Hanna Pöntinen kertoo, mitä keinoja huijarit käyttävät ja miten huijaukselta voi välttyä.
FINE on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.
Valesivustohuijaukset ovat yleistyneet viime vuosina, ja moni suomalainen on menettänyt rahansa – pahimmillaan jopa satojatuhansia euroja. FINEn asiantuntija Hanna Pöntinen kertoo, millainen on tyypillinen huijaus ja miten siltä voi välttyä.