Haku

Maksaminen ja tilit

Näissä asioissa autamme

Lähi-, mobiili- ja verkkomaksaminen

Lähimaksaminen

Lähimaksaminen on maksamista, jossa lähilukuominaisuudella varustetulla kortilla voi maksaa pieniä, alle 50 euron ostoksia ilman tunnuslukua. Lähimaksaminen on nopeaa.

Lähimaksaminen tapahtuu käytännössä siten, että maksukortti viedään muutaman sentin päähän maksupäätteestä, jolloin maksu siirtyy kortilta myyjälle. Maksupääte ilmoittaa lähimaksutapahtuman onnistumisesta hyväksyntätekstillä, vihreällä valolla ja/tai piippausäänellä.

Tapahtumaa voi verrata esimerkiksi bussikortin tai kulkuluvan käyttöön.  Lähimaksamisen yhteydessä ei kysytä tunnuslukua tai allekirjoitusta.

Lähimaksamiseen soveltuvaa korttia voi käyttää myös perinteiseen tapaan. Suuremmissa kuin 50 euron ostoksissa maksukortti syötetään maksupäätteeseen ja pin-koodia käytetään entiseen tapaan.

Lähimaksamisen turvallisuus

Lähimaksaminen perustuu sirumaksamiseen, joka takaa maksutapahtuman turvallisuuden. Lähimaksukortit käyttävät NFC (Near Field Communication) -tekniikkaa, joka tarkoittaa maksukortin ja maksupäätteen välistä suojattua dataliikennettä.

Ilman tunnuslukua tehtyjen lähimaksujen määrää ja kokonaisarvoa on rajoitettu. Aika-ajoin maksupääte vaatii myös alle 50 euron ostosten hyväksymistä tunnusluvulla, (käytännöt vaihtelevat, joillakin korteilla maksaessa esimerkiksi joka viidennen ostoksen tulee vahvistaa). Näin varmistetaan, että kortti on oikean kortinhaltijan hallussa, eikä vääriin käsiin joutuneella kortilla voi tehdä useita ostoksia.

Lähilukuominaisuus lisää korttimaksamisen turvallisuutta, koska ilman tunnuslukua tehtävät maksut vähentävät mahdollisuuksia tunnusluvun urkintaan. Lähimaksun avulla tunnusluku ei siten joudu rikollisen käsiin.

Mobiilimaksaminen

Mobiilimaksamisella tarkoitetaan palvelujen tai tuotteiden maksamista esimerkiksi älypuhelimen avulla. Älylaitteella maksaminen perustuu usein korttimaksamiseen eli kuluttajalla on puhelimessaan sovellus, johon on syötetty yhden tai useamman kortin tiedot. Maksukortin lisäksi voi joidenkin palveluiden maksamiseen käyttää sovelluksia, joissa maksamiseen käytetään tilinumeroa tai puhelinlaskua.

Mobiilimaksamisen sovelluksissa on eroavaisuuksia ja kannattaakin tutustua huolella sovelluksen ehtoihin ja ohjeisiin.

Turvallinen mobiilimaksaminen

Älypuhelinta voi käyttää maksamiseen erilaisissa käyttöympäristöissä; kaupan kassalla, verkkokaupassa tai kaverille maksettaessa. Kun älypuhelinta käytetään maksamiseen, tulee puhelinta säilyttää yhtä huolellisesti kuin maksukorttia.

Vinkkejä turvalliseen mobiilimaksamiseen

  • Valitse tunnusluvuksi eri luku kuin mitä käytät muihin sovelluksiin tai puhelimeen kirjautumiseen. Joissain sovelluksissa voit myös käyttää sormenjälkeä tai kasvotunnistusta kirjautumiseen
  • Älä anna puhelintasi kenellekään tuntemattomalle
  • Suojaa maksusovelluksen tunnuslukusi
  • Huolehdi puhelimesi päivityksistä
  • Kirjaudu ulos maksusovelluksesta silloin, kun et käytä sitä

Mobiilimaksaminen edellyttää yleensä sovellukseen kirjautumista ja kunkin maksun hyväksymistä erikseen – kukaan ei siis voi huomaamattasi veloittaa maksusovellukseltasi mitään.

Puhelin hukassa

Mikäli puhelimesi on kadonnut tai varastettu, kannattaa asiasta ilmoittaa maksusovelluksen ehtojen mukaisesti myös palveluntarjoajalle. Näin palveluntarjoaja voi tarvittaessa sulkea maksusovelluksen.

Maksusovelluksiin kirjatut korttitiedot ovat yleensä näkyvillä vain osittain, joten niitä ei pääse sovelluksesta urkkimaan, vaikka maksusovelluksen saisikin auki.

Kuten korttimaksamisessa yleensä, kannattaa oman korttitilin tapahtumia käydä katsomassa säännöllisesti. Mikäli huomaat tililläsi tapahtumia, joita et tunnista, niin ota yhteyttä omaan pankkiisi.

Verkkomaksaminen

Verkkomaksamisella tarkoitetaan niin tietokoneella kuin esimerkiksi älypuhelimien verkkoselaimella tehtyjä ostoja. Ostoksia voit tehdä vahvaa tunnistamista tukevissa liikkeissä tai vahvan tunnistamisen ulkopuolella.

Ostatpa mistä liikkeestä tai millä päätelaitteella hyvänsä, muista muutama seikka:

  • Ennen tilauksen tekemistä
  • Lue huolellisesti toimitus- ja palautusehdot, myös pienellä kirjoitettu teksti. Ehtojen pitäisi olla saatavilla kauppiaan sivustolla.
  • Tarkista, että myyjän osoitetiedot löytyvät verkkokaupasta ja ota osoitetiedot talteen mahdollista tuotepalautusta varten. Mikäli osoitetietoja ei ole annettu, suhtaudu verkkokauppaan varauksellisesti. Kirjaa muistiin myös kaupan internet-osoite.
  • Tutustu myös kauppiaan sivuilla oleviin tietoihin toimituskustannuksista sekä hyväksytyistä valuutoista ja sovellettavista veroista.

Ostoshetkellä

  • Tallenna tai tulosta itsellesi kauppiaan www-sivulla antama kuvaus ostoksista ja maksuehdoista, jotka hyväksymällä voit tehdä tilauksen.
  • Hyväksy maksu syöttämällä korttinumero ja voimassaoloaika www-lomakkeelle ja etene kauppiaan antamien ohjeiden mukaan. Jos kaupalla on käytössä vahva tunnistaminen, tässä vaiheessa sinut siirretään esimerkiksi verkkopankkiisi tunnistamista varten.
  • Tallenna tai tulosta kauppiaan mahdollisesti antama kuittaus maksun hyväksymisestä.
  • Säilytä tallentamasi tai tulostamasi tiedot myöhempää tarkistusta ja vertailua varten.

Useimmat verkkokauppiaat lähettävät asiakkaalle tilausvahvistuksen sähköpostitse, jotka voivat päätyä myös roskapostikansioon.

Kortti on turvallinen maksutapa kaikessa nettimaksamisessa, kunhan käytät sitä yhtä huolellisesti kuin muussakin asioinnissa.

  • Älä koskaan anna korttisi numeroa tai tunnuslukuasi sähköpostitse kenellekään.
  • Jos tarkoituksenasi ei ole ostaa mitään, älä koskaan anna kortin tietoja mielipidekyselyihin tai vastaaviin tiedusteluihin.
  • Älä koskaan anna kortin tietoja esim. sähköpostin välityksellä tuleviin ilmoituksiin, joissa kerrotaan yllättävästä arpajaisvoitosta tai palkinnosta ja pyydetään lähettämään kortin tiedot palkinnon saamiseksi.
  • Mikäli tilaat kortillasi internetin kautta toimitettavan jatkuvan palvelun, ota aina ennen maksamista selville, miten voit lopettaa palvelun ja siitä johtuvan veloituksen sekä miten kortin uusinta vaikuttaa tilaukseen
  • Säästä ostoon liittyvät asiakirjat. Niitä voidaan tarvita esimerkiksi kaupan ehtojen selvittämiseen tai todisteeksi siitä, että tavara on maksettu.
  • Jotkut Euroopan ulkopuolella toimivat verkkokaupat saattavat pyytää kortista ja passista valokopiota esimerkiksi faksitse varmistaakseen, että tilausta tekee todellinen kortinhaltija. Älä toimita korttitietojasi koskaan suojaamattomassa sähköpostissa. Jos tietoja ei toimita, liike ei todennäköisesti lähetä tilattuja tuotteita.
  • Jos mahdollista, tee ostokset vahvaa tunnistamista (Verified by Visa/MasterCard Secure Code) tukevilla sivuilla.
  • Jos sivusto ei tue vahvaa tunnistamista, varmista, että korttisi tiedot salataan asianmukaisesti ennen tietojen lähettämistä verkossa. Tarkista, että selainikkunan alareunassa näkyy ehjä avain tai lukittu lukko ja että selaimen osoiterivillä on http:n asemasta https://
  • Suhtaudu kriittisesti kaikkiin internetissä oleviin houkutteleviin tarjouksiin ja muuhun informaatioon, mikäli ne kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta.
  • Tutustu oman pankkisi tarjoamiin mahdollisuuksiin hallita verkkomaksamista.