FINE - Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Näin otat yhteyttä

Voit ottaa FINEen yhteyttä soittamalla puhelinneuvontaan, täyttämällä sähköisen yhteydenottolomakkeen, lähettämällä kirjeitse allekirjoitetun yhteydenottolomakkeen tai sähköpostin välityksellä.

Puhelinneuvonta palvelee

Maanantaista torstaihin, klo 10–16
p. 09 6850 120

Puhelinneuvonta on asiakkaalle maksutonta. Soittaminen ja jonotus maksaa lankapuhelimesta paikallisverkkomaksun (pvm) ja matkapuhelimesta matkapuhelumaksun (mpm). Asiakaspalvelumme kaikki puhelut tallennetaan.

Yhteydenotto sähköisellä yhteydenottolomakkeella

Voit ottaa yhteyttä neuvontaan ja tehdä valituksen tai tiedustelun käyttämällä sähköistä yhteydenottolomaketta

Sähköisen yhteydenottolomakkeen käyttäminen edellyttää tunnistautumista oman pankkisi verkkopalvelutunnuksilla. Voit tarvittaessa lähettää sähköisen lomakkeen yhteydessä myös liitetiedostoja. Huomioithan, että liität kaikki liitetiedostot samaan lähetykseen mukaan. Yhteydenottolomakkeen lähettämisen jälkeen voit halutessasi tulostaa ja / tai tallentaa lomakkeen itsellesi.

Yhteydenotto kirjeitse ja sähköpostitse

Voit ottaa yhteyttä neuvontaan myös kirjeitse. Tulosta yhteydenottolomake, täytä se huolellisesti ja lähetä allekirjoitettuna osoitteeseen:

FINE
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 HELSINKI

Voit ottaa yhteyttä myös vapaamuotoisella, allekirjoitetulla kirjeellä. Tarkista, että kohdassa: ’Ennen yhteydenottoa’ mainitut seikat ovat mukana kirjeessäsi.

Lyhyissä ja yksinkertaisissa kysymyksissä voit lähettää sähköpostia osoitteeseen: info(at)fine.fi.

Ennen yhteydenottoa

Asioinnin helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi tarkista nämä asiat jo ennen ensimmäistä yhteydenottoasi

  • Mitä palvelua tai päätöstä asia koskee?
  • Mikä palveluntarjoaja (vakuutusyhtiö, pankki tai sijoituspalveluyritys) on kyseessä?
  • Vakuutusasioissa:
    • Mikä vakuutus on kyseessä (esimerkiksi yksityis- vai työtapaturma, kotivakuutus vai vastuuvakuutus)?
    • Vakuutusyhtiön päätös, jota asiasi koskee.
    • Vakuutusyhtiön vahinkonumero ja korvauspäätöksen päiväys (ilmenevät yleensä em. päätöksestä).
    • Mikä on saamasi päätöksen muutoksenhakuohje? (Muutoksenhakuaika voi olla lyhyt).
  • Pankki- ja arvopaperiasioissa:
    • Mikä on yhteydenottosi aihe?
    • Mikä on palveluntarjoajan kanta asiaan?
    • Mitä toivot FINEn tekevän asiassa?
  • Jos haluat toimiston selvittelyapua toisen henkilön asiassa, tarvitset aina hänen antamansa valtakirjan.
  • Jos otat yhteyttä kirjallisesti, liitä mukaan tarkat yhteystiedot, joista sinut tavoittaa päivisin. Älä lähetä FINEen kuitteja, korjaus- tai hoitokululaskuja tms. alkuperäisinä. Säilytä ne itse myöhempää tarvetta varten tai esim. sairauskuluasioissa Kelalle tehtävää korvaushakemusta varten.
  • Kirjallisen tai sähköisen yhteydenoton ohessa olisi hyvä toimittaa kopio palveluntarjoajalta saamastasi päätöksestä tai vastauksesta.

Asiamiestä ei tarvita

Yhteydenotto FINEen ei edellytä asiamiehen, esimerkiksi oikeusavustajan, käyttämistä.

Jos asiamiestä kuitenkin haluaa käyttää, asiamiehen on aina esitettävä päämiehensä antama valtakirja (ns. avoin asianajovaltakirja riittää). Valtakirjan vaatiminen johtuu siitä, että finanssiyhtiöitä koskevassa lainsäädännössä olevat määräykset finanssialalla toimivien henkilöiden vaitiolovelvollisuudesta koskevat myös FINEn henkilökuntaa ja sen käyttämiä asiantuntijoita. Säännösten vuoksi asiamiehelle ei voida antaa mitään yksittäistä asiaa koskevaa tietoa ilman valtakirjan esittämistä.

Asiakastietojen käsittelystä ks. myös henkilötietolain (523/99) 10 §:n mukainen rekisteriseloste.

Yhteydenottolomakkeet

Tulostettava lomake:

Tästä voit täyttää ja tulostaa yhteydenottolomakkeen. Muista allekirjoittaa lomake!

Sähköisesti lähetettävä lomake:

Tästä pääset täyttämään sähköisen yhteydenottolomakkeen. Sähköisen lomakkeen käyttö edellyttää tunnistautumista oman pankkisi verkkopankkitunnuksilla.