Haku

FINE-70733-N9Z4B

Tulosta

Asianumero: FINE-70733-N9Z4B (2025)

Asiaryhmä: Luottoasiat

Ratkaisu annettu: 12.06.2025

Onko joukkorahoituskampanjaa koskevaa sopimusta rikottu? Luotonantajan yhteisvastuu. Joukkorahoitusalusta. Sopimusrikkomus.

Tapahtumatiedot

Asiakas on osallistunut joukkorahoitukseen yhdysvaltalaisen joukkorahoitusta tarjoavan palvelualustan kautta ja 6.10.2023 maksanut osallistumisensa 1 268,31 euroa pankin myöntämällä luottokortilla. Rahoituksella on kerätty varoja robottiruohonleikkureiden kehittämiseen ja valmistukseen. Rahoituksen saanut tuotteen valmistaja on kampanjan englanninkielisillä verkkosivuilla luvannut kaikille rahoitukseen osallistuville tukijoilleen ruohonleikkurin toimituksen. Samoilla verkkosivuilla olleissa rahoituspalvelualustan käyttöehdoissa on kuitenkin kerrottu kyse olevan rahoituksesta eikä valmiin tuotteen myynnistä. Käyttöehdoissa ei myöskään taata tuotteen toimitusta taikka projektin loppuunsaattamista. Asiakas ei saanut robottiruohonleikkuria.

Asiakkaan valitus

Asiakas vaatii 1 268,31 euroa sekä toteutuneita viivästyskuluja 8.10.2024 alkaen.

Palvelusta tilattu robottiruohonleikkuri ei koskaan saapunut. Asiakas ei ole saanut yhteyttä tuotteen valmistajan asiakaspalveluun vuoden 2024 puolella laisinkaan, ja joukkorahoituspalveluntarjoaja ohjasi olemaan yhteydessä tuotteen valmistajaan.

Tuotteen ostosivulla lukee seuraavaa:
"As a growing brand, we choose [joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi] as the first step to stay in direct contact with our early supporters and build brand trust. [Valmistajan nimi] is already in production, and we are working hard to ensure our customers receive the highest quality products. We guarantee 100% delivery for all pledges, and backers will definitely receive the product(s) after ordering.”

Maksu on tehty pankin luottokortilla, jossa on ostoturva, jolloin asiakas voi hakea rahoja takaisin luottokorttiyhtiöltä, jos ostosta ei toimiteta. Pankki vastasi asiakkaan tekemään reklamaatioon, ettei se hyvitä mitään, koska lupauksen on tehnyt tuotteen valmistaja eikä joukkorahoituspalveluntarjoaja.  Asiakas ihmettelee, miten hän voi kuluttajana tietää, kumman lupauksesta on kyse, kun tieto lukee joukkorahoituspalveluntarjoajan verkkosivulla. Kyse on harhaanjohtavasta markkinoinnista molempien toimijoiden puolesta. Valheellinen markkinointi on verkkosivulla edelleen ja yhtiö sen sallii.

Pankin pitäisi korvata summa täysmääräisesti, mutta pankki on kieltäytynyt korvaamasta summaa lainaamalla joukkorahoituspalveluntarjoaja omia käyttöehtoja. Jos pankin ajatusmallia käytetään, esimerkiksi Amazon, Aliexpress, Gigantti tai mikä tahansa yritys, joka käyttää ulkopuolisten myyjien tuotteita verkkokauppansa sisällä, ei olisi missään vastuussa heidän sivuillaan myynnissä olevista tuotteista ja palveluista luottokorttiyhtiön näkökulmasta. Kiistatonta asiassa on kuluttajaa harhaanjohtava markkinointi ja siihen perustuen asiakas vaatii täyttä hyvitystä sekä viivästyskorkoa ensimmäisestä hylätystä korttireklamaatiosta 8.10.2024 alkaen.

Pankin vastine

Pankki kiistää asiakkaan korvausvaatimuksen kokonaisuudessaan.

Pankin näkemyksen mukaan asiakas on osallistunut joukkorahoituskampanjaan, jonka tarkoituksena on kerätä varoja tuotteen, tässä tapauksessa ruohonleikkurin kehittämiseen, jolloin kyse ei ole ensisijaisesti valmiin tuotteen myymisestä. Varainhankinta on järjestetty joukkorahoituspalveluntarjoajan kautta, joukkorahoituspalveluntarjoaja ei käyttöehtojensa mukaan tarjoa varojen palautuksia, ja vastuu projektin loppuun viemisestä on kokonaan projektin kehittäjän vastuulla, eikä joukkorahoituspalveluntarjoaja voi taata, eikä takaa kehittäjän työtä eikä tarjoa palautuksia. Tämän takia pankki katsoo, ettei se ole myöskään luotonantajana tässä riita-asiassa velvollinen korvaamaan asiakkaalle hänen reklamoimaansa summaa.

Myyjäliikkeen eli joukkorahoituspalveluntarjoajan osalta ei ole osoitettu myyjäliikkeen sopimusrikkomusta toteen. Joukkorahoituspalveluntarjoaja on toimittanut oman osansa sopimuksesta eli välittänyt maksun tuotteen kehittäjälle/valmistajalle. Joukkorahoitukseen osallistuminen on pankin näkemyksen mukaan sijoittamista, johon liittyy aina riski sijoituksensa menetyksestä.

Kampanjan etusivulla todetaan:

 "Guarantee ('Delivery by [valmistajan nimi]" ja "*Please check the FAQ Section for More Details". FAQ -osiossa kerrotaan: If you are new to [joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi], a crowdfunding platform, be assured that the [valmistajan nimi] team guarantees 100% delivery for each reward purchased. Our team will keep you informed of the latest shipping and delivery schedules. We can't wait to get this incredible [valmistajan nimi] Kolmow-er M28E to you!"

Pankki vetoaa joukkorahoituspalvelun käyttöehtoihin.

Selvitykset

- Kuvakaappaus joukkorahoituspalvelun verkkosivuilta, ei päivämäärää.
- Joukkorahoituspalveluntarjoajan lähettämä automaattiviesti 6.10.2023 ”Your pledge”, maksuvahvistus.
- Sähköposti vahvistuksesta 28.8.2023 joukkorahoituspalveluntarjoajalta asiakkaalle.

Ratkaisusuositus

Kysymyksenasettelu

Yleisluottokortin myöntäjänä ja siten hyödykesidonnaisen luoton myöntäjänä toimineen pankin vastuun selvittämiseksi asiassa tulee arvioida, onko rahoitetun kaupan myyjä tai palveluksen suorittaja syyllistynyt sopimusrikkomukseen.

Sovellettavat lainkohdat ja sopimusehdot

Kuluttajansuojalain 7 luvun 3 §:n 2 momentin mukaan
Tämän luvun 18 ja 39 §:ää sovelletaan ainoastaan hyödykesidonnaiseen luottoon…[]

Kuluttajansuojalain 7 luvun 7 §:n mukaan
Tässä luvussa tarkoitetaan:
[..]
3) hyödykesidonnaisella luotolla kulutushyödykkeen hankkimista varten myönnettävää kuluttajaluottoa, jonka antajana on myyjä tai palveluksen suorittaja itse taikka muu elinkeinonharjoittaja myyjän tai palveluksen suorittajan kanssa tekemänsä sopimuksen tai muun kuluttajien luotottamista koskevan järjestelyn perusteella;
[..]

Lain säätämiseen johtaneen hallituksen esityksen (HE 24/2010 vp) mukaan hyödykesidonnaisia luottoja ovat myös erityisluottokortit (tietyn liikkeen omat kortit) sekä niin sanotut yleisluottokortit (Visa, MasterCard), kuten korkein oikeus on voimassa olleen säännöksen (7 luvun 2 §:n 3 kohta) nojalla katsonut ratkaisussaan KKO:2007:6.

Kuluttajansuojalain 39 §:n 1 momentin mukaan
Kuluttajalla, jolla on oikeus pidättyä maksusta taikka saada hinnan palautusta, vahingonkorvausta tai muu rahasuoritus myyjältä tai palveluksen suorittajalta tämän sopimusrikkomuksen johdosta, on tämä oikeus myös sitä luotonantajaa kohtaan, joka on rahoittanut kaupan tai palveluksen. Luotonantaja ei ole kuitenkaan velvollinen maksamaan kuluttajalle enempää kuin on tältä saanut maksuina.

Joukkorahoituspalvelun käyttöehtojen 4. kohdan mukaan
Section 4. How Projects Work
Most of our Terms of Use explain your relationship with [joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]. This section is different—it explains the relationship between creators and backers of [joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi] projects, and who's responsible for what. This is what you're agreeing to when you create or back a [joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]  project.
[Joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]  provides a funding platform for creative projects that have yet to come to life. When a creator posts a project on [joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi], they're inviting other people to form a contract with them. Anyone who backs a project is accepting the creator's offer, and forming that contract.

[Joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]  is not a part of this contract—the contract is a direct agreement between creators and their backers. To the extent these Terms conflict with any supplemental or additional terms that are applied by a creator to their project, these Terms prevail. Here are the terms that govern the agreement between a creator and their backers:

1. During a campaign, and especially when a project is successfully funded, creators owe their backers a high standard of effort, honest communication, and a dedication to bringing the project to life. At the same time, backers agree and acknowledge they're not buying something when they back a project—they're helping to create something new, not ordering something that already exists. Every project is different. There may be changes or delays, and there's a chance something could happen that prevents the creator from being able to finish the project, which is not guaranteed.
2. If a creator is unable to complete their project and fulfill rewards, they must make a reasonable effort to find another way of bringing the project to the best possible conclusion for backers. A creator in this position has remedied the situation and met their obligations to backers if:
they post an update that explains what work has been done, how funds were used, and what prevents them from finishing the project as planned;
they work diligently and in good faith to bring the project to the best possible conclusion under the circumstances, in a timeframe that's communicated to backers;
they're able to demonstrate that they've used funds appropriately and made every reasonable effort to complete the project as promised; they've been honest, and have made no material misrepresentations in their communication to backers; and
they offer to return any remaining funds to backers who have not received their reward (in proportion to the amounts pledged), or else explain how those funds will be used to complete the project in some alternate form.
3. The creator is solely responsible for fulfilling their project. If they're unable to satisfy these terms, they may be subject to legal action by backers. Kickstarter reserves the right to take any action it deems appropriate with respect to campaign funds while a dispute is pending.

Käyttöehtojen 5. kohdan mukaan
Section 5. How Funding Works
This section goes over the details of backing and creating projects—things like how money gets collected, whether pledges can be changed or canceled, and how creators can contact backers to provide rewards.

These are the terms that apply when you back a project during a live campaign before the funding deadline:
You're only charged if the project reaches its fundraising goal. You'li provide your payment information when you pledge, but you won't be charged. Your payment will only be collected if, at the time of the project's funding deadline, the project has reached its fundraising goal. The amount you pledged is the amount [joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]  will collect. If the campaign doesn't reach its fundraising goal, you won't be charged, no funds will be collected, and no money will change hands.
In some cases we'll reserve the charge on your card. [Joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]  and its payment processors may authorize or reserve a charge on your credit card (or whatever payment method you use) for any amount up to the full amount of the pledge, at any time between the date you make a pledge and the collection of funds.
You can change or cancel your pledge at any time before the project's funding deadline (with one exception). You can increase, decrease, or cancel your pledge at any time during the campaign, with one exception. During the last 24 hours of a campaign, you can't decrease or cancel your pledge without contacting [joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]  customer support first if doing so would drop the project below its funding goal. Once the project has been funded, you can only cancel or change your pledge by making special arrangements directly with the creator. [Joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]  is not responsible for cancellations or refunds.

These are the terms that apply when you back a project by making a late pledge after the live campaign has successfully ended:
You are charged at the time of pledge. When you make a late pledge, your card will be charged immediately.
You cannot cancel or change your pledge. You may, however, request a refund from the creator. [Joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]  is not responsible for cancellations or refunds.

These are the terms that apply to all pledges, whether made during the live campaign or as a late pledge:
The estimated fulfillment date is the creator's estimate. If the creator has offered rewards, any month and year given for each reward is only the creator's estimate and not a guarantee they will fulfill by that time. The schedule may change as the creator works on the project. We ask creators to plan carefully, set estimated delivery dates they feel confident they can work toward, and communicate with backers about any changes.
The creator may need to send you questions about any reward you have selected. The creator might need information from you, like your mailing address or t-shirt size. They'll request that information after the campaign has successfully funded or, if you have made a late pledge, after you have made your late pledge. To receive any reward, you'll need to provide the information in a reasonable amount of time. Creators should not ask for personal information that is not necessary to provide your reward, and should never request sensitive personal information such as your Social Security number or payment information. Contact us at Kickstarter Support if you receive a request for information that seems inappropriate or excessive.

[Joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi] doesn't offer refunds. Responsibility for finishing a project ties entirely with the project creator. [Joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]  doesn't hold funds on creators' behalf, cannot and does not guarantee creators' work, and does not offer refunds.

Käyttöehtojen 6. kohdan mukaan
Section 6. Stuff We Don't Do and Aren't Responsible For
We don't oversee projects' performance, and we don't mediate disputes between users.

[Joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]  isn't liable for any damages or losses related to your use of the Services. We don't become involved in disputes between users, or between users and any third party relating to the use of the Services. We don't oversee the performance or punctuality of projects, and we don't endorse any content users submit to the Site. When you use the Services, you release [joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]  from claims, damages, and demands of every kind—known or unknown, suspected or unsuspected, disclosed or undisclosed—arising out of or in any way related to such disputes and the Services. All content you access through the Services is at your own risk. You're solely responsible for any resulting damage or loss to any party.

Asian arviointi

Asiassa on riidatonta, että käytetty luotto sinänsä täyttää laissa asetetut edellytykset luotonantajan yhteisvastuulle. Erimielisyys koskee ensivaiheessa sitä, onko pankki rahoittanut luotolla joukkorahoitusalustan palveluntarjoajan ja asiakkaan välistä sopimusta vai ruohonleikkurin valmistajan ja asiakkaan välistä sopimusta.

Pankin toimittamien englanninkielisten joukkorahoituspalvelun käyttöehtojen mukaan joukkorahoituspalveluntarjoaja ei vastaa tai valvo rahoitettavia projekteja, tarjoa hyvityksiä, säilytä varoja kehittäjän/valmistajan puolesta tai sovittele käyttäjien välisiä riitoja. Sopimus on ehtojen mukaan tuotteen kehittäjän/valmistajan ja sen rahoittajien välinen. Myös pankki on vastauksessaan tuonut esille sen, että joukkorahoituspalveluntarjoajan osa sopimuksesta on ollut maksun välittäminen.

Ottaen huomioon sovellettavat ehdot ja erityisesti sen, että sopimus on asiakkaan ja tuotteen valmistajan välinen, Pankkilautakunta katsoo, että luotonantaja on nyt arvioitavassa asiassa tosiasiallisesti rahoittanut asiakkaan ja tuotteen valmistajan välisen sopimuksen ja asiassa tulee näin ollen arvioitavaksi, onko asiakkaan ainoana sopimuskumppanina toiminut ruohonleikkurin valmistaja rikkonut sopimusehtoja.

Asiakas on vedonnut siihen, ettei ole saanut tilaamaansa tuotetta. Tapauksessa on riidatonta, ettei asiakas ole saanut joukkorahoituksen kohteena ollutta robottiruohonleikkuria.

Ehtojen mukaan kyse on rahoituksesta eikä siihen osallistuva osta mitään valmista tuotetta. Käyttöehdoissa ei taata tuotteen toimitusta taikka projektin loppuunsaattamista. Myös muutokset ja viivästykset projekteissa ovat sallittuja. Näin ollen lautakunta katsoo, että yksinään tuotteen saamatta jääminen ei osoita sopimusrikkomusta.

Asiakas on vedonnut myös harhaanjohtavaan markkinointiin ja tuonut esille, että tuote on luvattu toimittaa. Asiakas on esittänyt näytöksi kuvakaappauksen verkkosivuilta, jossa valmistaja takaa tukijoilleen ruohonleikkurin toimituksen tilauksen jälkeen. Kuvakaappauksesta ilmenee myös arvioitu toimitusaika (lokakuu 2023) sekä se, että toimituksen saa vain tiettyihin maihin. Lisäksi kuvakaappauksessa näkyy linkki ”Learn about accountability on [joukkorahoituspalveluntarjoajan nimi]”.  

Ehtojen mukaan mikäli tuotteen kehittäjä/valmistaja ei pysty saattamaan projektia loppuun ja täyttämään palkintoja, sen on pyrittävä kohtuullisesti löytämään toinen tapa saada projekti rahoittajien kannalta parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Kehittäjä/valmistaja on ehtojen mukaan täyttänyt velvoitteensa, jos se on käyttänyt varoja asianmukaisesti ja tehnyt kaikki kohtuulliset ponnistelut projektin loppuun saattamiseksi luvatusti; on ollut rehellinen, eikä ole esittänyt olennaisia vääriä tietoja viestinnässään tukijoille.

Pankkilautakunta on pyytänyt asiakkaalta selvitystä robottiruohonleikkurin valmistajan antamasta vastauksesta, josta saattaisi ilmetä ne syyt, miksi tuotetta ei ole toimitettu tai sen toimitus on viivästynyt. Asiakas ei ole toimittanut vastausta tai tietoa vastauksen sisällöstä. Asiassa ei ole myöskään toimitettu muuta aineistoa, josta ilmenisi, mitä tietoa valmistaja on projektin aikana asiakkaalle viestinnässään antanut ja miten projekti on ylipäätään sujunut. Asiassa on siten jäänyt epäselväksi, onko velvollisuudet täytetty sopimuksen mukaisesti.

Yllä mainitun perusteella ja ottaen huomioon sopimusehtojen antamat mahdollisuudet projektia koskeville muutoksille sekä rahoitetun palvelun luonteen tietynlaisena sijoittamisena Pankkilautakunta katsoo asiassa jääneen osoittamatta, että tapauksessa olisi kyse KSL:n mukaisesta myyjän tai palveluksen suorittajan sopimusrikkomuksesta, josta pankki luottokortinmyöntäjänä olisi lain 7 luvun 39 §:n mukaisessa vastuussa. 

Lopputulos

Pankkilautakunta ei suosita asiassa hyvitystä.

Pankkilautakunta oli yksimielinen.

PANKKILAUTAKUNTA

Puheenjohtaja Sillanpää
Sihteeri Tykkä

Jäsenet:
Punakivi
Atrila
Ketola
Makkonen

Tulosta