Haku

FINE-070990

Tulosta

Asianumero: FINE-070990 (2024)

Kategoria: Sijoitusrahastotoiminta

Ratkaisu annettu: 10.06.2024

Sijoitusrahastotoiminta. Kiinteistörahasto. Lunastustoimeksianto. Sääntömuutos. Minkä ajankohdan sääntöjä lunastuksessa tulee soveltaa?

Tapahtumatiedot

Asiakas antoi 6.9.2023 lunastustoimeksiannon, joka tuolloin voimassa olleiden sääntöjen mukaan olisi pitänyt toteutua 30.11.2023. Rahasto muutti sääntöjään 11.9.2023 ja uudet säännöt tulivat voimaan 11.10.2023. Toimeksiannon antamisen hetkellä voimassa olleiden sääntöjen mukaan lunastusmahdollisuus neljä kertaa vuodessa (29.2, 31.5, 30.8 ja 29.11.) ja uusien sääntöjen mukaan kaksi kertaa vuodessa (29.2 ja 30.8).

Asiakkaan valitus

Asiakas vaatii, että hänen lunastuksensa toteutetaan hänen antamansa toimeksiannon hetkellä voimassa olleiden sääntöjen mukaisesti, koska sijoittajan tulee saada voida luottaa siihen, että asianmukaisesti annettu toimeksianto toteutuu. Asiakkaan näkemyksen mukaan rahastoyhtiön toiminta tilanteessa johtaa kiellettyyn sääntöjen takautuvaan soveltamiseen, mikä tarjoaa rahastoille merkittäviä ja haitallisia manipulointimahdollisuuksia. Asiakas tuo myös esiin, että lainsäädäntö rahastojen sääntöjen muuttamisen suhteen toimi aikana, jolloin rahastojen lunastusmahdollisuus oli kuukauden välein. Tätä harvemman lunastusaikavälin soveltaminen pitkäjänteisissä rahastoissa on luonut suomalaiselle oikeuskäytännölle vieraan ja ongelmallisen tilanteen, mistä esimerkkinä on tapauksen 14 kuukauden lunastusaika, mitä ei voi pitää kohtuullisena.

Palveluntarjoajan vastine

Rahastoyhtiö toteaa, että sen tulee noudattaa kulloinkin voimassa olevia rahaston sääntöjä sekä lainsäädäntöä. On valitettavaa, että säännöt muuttuivat asiakkaan lunastustoimeksiannon jättämisen jälkeen, mutta sääntöjen muutos on tehty rahaston sääntöjen ja voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti

Rahastoyhtiön mukaan sääntöjen muutos saatettiin rahasto-osuudenomistajien tietoon, kun siitä ilmoitettiin verkkosivuilla sekä Helsingin Sanomissa 11.9.2023. Sääntöjen muutos tuli voimaan ilmoituksesta kuukauden kuluttua eli 11.10.2023 ja mistä alkaen se koski kaikkia rahasto-osuudenomistajia.

Asiakkaan ehdottama menettely, jossa vanhoja lunastussääntöjä sovellettaisiin 1.9–11.10.2023 välisenä aikana tehtyihin lunastusvaatimuksiin ja uusia 11.10.2023 jälkeen esitettyihin lunastusvaatimuksiin johtaisi osuudenomistajien kannalta epäyhdenmukaiseen tilanteeseen ja sääntöjen takautuvaan soveltamiseen, kun vain osan sijoittajista lunastustoimeksiannot käsiteltäisiin 30.11.2023, ja toisilla sijoittajista olisi eri lunastuspäivä. Rahastoyhtiön mukaan säännöissä asetettu lunastuspäivä ei ole vain osa rahaston sisäistä prosessia, vaan kaikkia osuudenomistajia sitova lunastuspäivä. Rahastoyhtiö ei voi myöskään päättää maksaa 30.11.2023 osalle osuudenomistajista ajantasaisten rahastonsääntöjen vastaisesti.

Selvitykset

Valitusta koskevan osapuolten kirjelmöinnin lisäksi lautakunnalle on toimitettu seuraavat asiakirjat:
- rahaston vanhat ja uudet säännöt.

Ratkaisusuositus

Kysymyksenasettelu

Voidakseen ratkaista osapuolten välisen erimielisyyden Sijoituslautakunnan on arvioitava, minkä ajankohdan sääntöjä lunastuksessa tulee soveltaa.

Sovellettavat lainkohdat ja sopimusehdot

Vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain 6 luvun 1 §:n mukaan vaihtoehtorahastojen hoitajan on toimittava rehellisesti, pätevästi, huolellisesti ja tasapuolisesti. Lisäksi sen on toimittava ottaen huomioon hoitamiensa vaihtoehtorahastojen tai niiden sijoittajien etu ja vaarantamatta markkinoiden häiriötöntä toimintaa sekä kohdeltava kaikkia vaihtoehtorahastojen sijoittajia tasapuolisesti, eikä yhdellekään vaihtoehtorahastojen sijoittajalle saa antaa erityiskohtelua, ellei tällainen erityiskohtelu käy ilmi asianomaisen vaihtoehtorahaston säännöistä.

Saman lain 16 a luvun 3 §:n mukaan ”Erikoissijoitusrahaston sääntöjen muutos tulee voimaan kuukauden kuluttua siitä, kun muutos on annettu Finanssivalvonnalle tiedoksi 12 luvun 1 §:ssä tarkoitetulla tavalla ja saatettu rahasto-osuudenomistajien tietoon erikoissijoitusrahaston säännöissä määrätyllä tavalla.”

Lisäksi sijoitusrahastolain 8 luvun 5 §:n mukaan, johon myös vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain 16 a luvussa viitataan, ”Finanssivalvonta vahvistaa rahastoyhtiön hakemuksesta sijoitusrahaston säännöt ja niiden muutokset. Sijoitusrahaston säännöt ja niiden muutokset on vahvistettava, jos ne ovat lain mukaiset ja selkeät. Sijoitusrahaston sääntöjen muutos tulee voimaan kuukauden kuluttua siitä, kun Finanssivalvonta on vahvistanut muutoksen ja muutos on saatettu rahasto-osuudenomistajien tietoon sijoitusrahaston säännöissä määrätyllä tavalla, jollei Finanssivalvonta toisin päätä muutoksen laajuus ja rahasto-osuudenomistajien etu huomioon ottaen.”

Asian arviointi

Lautakunta toteaa sekä asiaan liittyvän sääntelyn että myös rahaston sääntöjen perusteella rahastoyhtiöllä olevan velvollisuus noudattaa kulloinkin voimassa olevia sääntöjä ja kohdella osuudenomistajia tasapuolisesti.

Tapauksessa asiakas on antanut lunastustoimeksiannon vanhojen sääntöjen aikana, mutta sen toteutuminen on lykkääntynyt uusien sääntöjen voimaantulon myötä. Uudet säännöt ovat tulleet voimaan ennen kuin edes vanhojen sääntöjen mukaan lunastuksen oli määrä toteutua.

Asiasta saadun selvityksen perusteella asiakas ei ole kiistänyt tulleensa tietoiseksi sääntöjen muuttumisesta tai että rahastoyhtiö olisi jotenkin muutoin menetellyt virheellisesti asiasta tiedottamisessa, vaan katsoo, että asiaan liittyvä sääntely mahdollistaa erilaisia manipulointimahdollisuuksia sekä saattaa johtaa kohtuuttoman pitkään lunastusaikaan.

Sijoituslautakunta toteaa, että asiaan liittyvä lainsäädäntö on asian osalta yksiselitteinen sekä lunastukseen sovellettavien sääntöjen että myös osuudenomistajien yhdenvertaisen kohtelun näkökulmasta, mikä tapauksessa vaarantuisi, jos tilanteessa meneteltäisiin asiakkaan vaatimalla tavalla. Tämä huomioon ottaen ei myöskään voida katsoa, että asiakkaan ja rahastoyhtiön välille olisi katsottava syntyneen toimeksiannon jättämisen hetkellä varallisuusoikeudellisesti sitova sopimus siitä, että toimeksiannon mukainen lunastus tapahtuu rahaston senhetkisten sääntöjen mukaisesti mahdollisesta myöhemmästä sääntömuutoksesta riippumatta.

Asiakkaan esittämän kohtuuttomuuden osalta lautakunta toteaa pitävän sinänsä paikkansa, että joissain tilanteissa sääntelyn vuoksi lunastusaika saattaa venyä tavanomaista pidemmäksi, mutta ottaen kuitenkin huomioon tapauksen rahaston jo valmiiksi päivittäisestä avoinnaolosta huomattavasti poikenneet merkintä- ja lunastusmahdollisuudet, muutosta ei tässä tapauksessa ole pidettävä kohtuuttomana. Tilannetta olisi mahdollisesti arvioitava tapauskohtaisesti toisin, mikäli esimerkiksi päivittäisestä avoinnaolosta siirryttäisiin suoraan vain muutaman kerran vuodessa tehtävissä oleviin toimeksiantoihin. Lautakunta kiinnittää lisäksi huomiota siihen, ettei myöskään Finanssivalvonta ole pitänyt muutosta kohtuuttomana ja ettei asiakkaan tyytymättömyys rahastoyhtiön menettelyyn sellaisenaan ole peruste sääntelystä tai säännöistä poikkeamiselle tai niiden kohtuullistamiselle.

Lopputulos

Rahastoyhtiö on menetellyt tapauksessa sekä rahaston sääntöjen että myös voimassa olleen lainsäädännön mukaisesti, minkä vuoksi Sijoituslautakunta ei suosita lunastusaikataulusta poikkeamista tai muuta hyvitystä asiassa.

Sijoituslautakunta oli yksimielinen.

SIJOITUSLAUTAKUNTA

Puheenjohtaja Norros                                               
Sihteeri Sainio

Jäsenet

Kajala
Ovaska
Räty-Ivanov
Tapanila

Tulosta