Tapahtumatiedot
Asiakas on osallistunut Savosolar Oyj:n (nykyään Meriaura Group Oyj) merkintäoikeusantiin. Maksullisessa osakeannissa on voinut merkitä uusia osakkeita merkintähintaan 0,07 euroa.
Antiesitteen mukaan merkityt antiosakkeet lasketaan liikkeeseen Euroclear Finlandin ylläpitämässä arvo-osuusjärjestelmässä ja ne toimitetaan sijoittajille Euroclear Finlandin ylläpitämien arvo-osuusjärjestelmien kautta. Merkinnän tekemisen jälkeen merkintäoikeuksilla merkittyjä antiosakkeita vastaavat väliaikaiset osakkeet kirjataan merkitsijän arvo-osuustilille. Kaupankäynti väliaikaisilla osakkeilla alkaa omana lajinaan arviolta 11.10.2021. Väliaikaiset osakkeet yhdistetään yhtiön nykyisiin osakkeisiin sen jälkeen, kun antiosakkeet on rekisteröity kaupparekisteriin. Yhdistäminen tapahtuu arvo-osuusjärjestelmässä arviolta 11.11.2021. Antiosakkeet ovat kaupankäynnin kohteena yhdessä yhtiön olemassa olevien osakkeiden kanssa arviolta 12.11.2021.
Asiakas on merkinnyt ensisijaisessa osakeannissa 8.000 osaketta ja hänen arvo-osuustililleen on kirjattu 8.000 väliaikaista osaketta 27.10.2021. Asiakas on merkinnyt lisäksi toissijaisessa osakeannissa (merkintä ilman merkintäoikeuksia) 12.000 kappaletta uusia osakkeita. Toissijaisen annin osalta ei ole väliaikaisia osakkeita, vaan merkityt osakkeet tulevat suoraan varsinaisina uusina osakkeina.
Toissijaisen merkinnän osakkeiden toimitus on toteutunut pankin asiakkaiden arvo-osuustileille aamulla 10.11.2021 klo 10.17. Asiakkaan arvo-osuustilille on tuolloin kirjattu 12.000 Savosolarin osaketta.
Pankki on yhdistänyt ensisijaisen annin väliaikaiset osakkeet varsinaiseen osakelajiin 10.11.2021 ja ne on toimitettu asiakkaan arvo-osuustilille kyseisenä päivänä klo 17.01.
Asiakas on yrittänyt 10.11.2021 klo 10 jälkeen myydä Savosolarin osakkeitaan. Asiakas ei ole voinut myydä 8.000 kpl Savosolarin väliaikaista osaketta, koska kaupankäynti väliaikaisilla osakkeilla oli päättynyt 9.11.2021. Asiakas ei ole voinut myydä Savosolarin osakkeitaan ennen klo 10.17 ja 8.000 osakkeen osalta ennen klo 17.01.
Savosolarin osakkeen päätöskurssit:
10.11.2021 0,0950 euroa
11.11.2021 0,0831 euroa
12.11.2021 0,0792 euroa
Kurssi laski antipäivän jälkeen ja marraskuun jälkeen se pysyi pitkään noin 0,05 euron tasolla.
Asiakas osti 25.3.2022 lisää Savosolarin osakkeita 0,03 euron kappalehintaan. Asiakas myi Savosolarin osakkeensa 31.8.2022 kurssiin 0,0993 euroa.
Asiakkaan valitus
Asiakas on valituksessaan esittänyt, että pankki on järjestelmällisesti viivytellyt listauksissa, osakeanneissa ja muissa vastaavissa tapahtumissa siten, että osakkeet eivät ole olleet myytävissä kaupankäynnin alkaessa. Pankki on ohjeistanut työtekijänsä siten, että heillä on ensimmäinen kaupankäyntipäivä aikaa laittaa asiat kuntoon. Muilla pankeilla näyttää olevan, että asia on kunnossa jo aamulla ennen klo 10.00. Vastapuolena olevassa pankissa asiakas menettää ensisekuntien ja ensiminuuttien isot kurssimuutokset ja pikavoitot.
Pankilla on käynyt vuosien ajan niin, että 1. listautujaa ei löydy aamulla koko järjestelmästä tai 2. nimi saattaa löytyä ISIN-tunnuksella, jos tietää etsiä, mutta 3. pankin kaupankäynti aukeaa yleensä vasta puoli tuntia klo 10.00 jälkeen ja usein siihen menee monta tuntia. Lisäksi 4. muidenkaan pankkien toteutuneita kauppoja ei näy, eikä osto- ja myyntikursseja. 5. Kun kaupankäynti viimein aukeaa, niin kurssit ovat 15 minuuttia viivästettyjä, vaikka asiakas on ostanut reaaliaikaiset tiedot. 6. Jos soittaa pankille, niin viivästystä ehtii tulla puhelun perille saamiseen ja asian kertomiseen jo liikaa minuutteja.
Asiakas on informoinut pankkia tästä samasta epäkohdasta jo seitsemisen vuotta ja viisi vuotta kirjallisesti pankille. Asiakas on lähettänyt yhteensä 18 kirjallista viestiä pankille vuosina 2018–2021. Asiakas on lisäksi ollut yhteydessä pankkiin rahallisen korvauksen saamiseksi Savosolarin osakkeiden osalta 11 kertaa ajalla 9.11.2021–2.7.2022. Asiakas on pyytänyt kilpailevilta palveluntarjoajilta selvitystä siitä, miten kaupankäynti on heillä mahdollista. Palveluntarjoajien vastausten mukaan kaupankäynti uusilla osakkeilla alkaa heillä heti klo 10.00 ja reaaliaikaiset kurssit ovat näkyvissä myös silloin.
Asiakas on ostanut pankilta reaaliaikaiset kurssit. Ne ovat olleet aamupäivisin kytkettynä pois. Asiakas on saanut reaaliaikaisia hintoja puhelimella sijoittajatuttaviltaan ja jopa netin pörssikeskustelupalstalaisilta.
Savosolarin osakkeet
Asiakas osti Savosolarin annista 8.000 kpl ja lisäksi ilman merkintäoikeuksia 12.000 kpl osakkeita. Osakkeet tulivat kaupankäyntiin 10.11.2021 ja kurssi nousi heti 45 %. Pankki oli kirjannut nuo 8.000 kpl asiakkaan arvo-osuustilille jo päiviä aiemmin. Asiakas oli varannut aamuksi aikaa töistä myydä kaikki 20.000 kpl, mutta järjestelmä ei antanut myydä. Ne 8.000 kpl aiemmin arvo- osuustilille kirjatut olivat poistuneet järjestelmästä. Myöhemmin ilmestyi arvo-osuustilille ne 12.000 kpl. Kaupat jäivät tekemättä ja voitto jäi saamatta, koska asiakkaalla ei ollut silloin aikaa odotella montaa tuntia, vaan hänen piti lähteä töihin.
Asiakas ei voinut myydä 8.000 osakkeen erää, koska pankki oli ottanut ne pois myynnistä. Myöskään 12.000 kappaleen erää ei voinut myydä aamulla klo 10.00 jälkeen noin 20 minuuttiin. Asiakas lähetti tästä pankille viestin klo 10.20. Sen jälkeen asiakas yritti vielä yli tunnin ajan myydä Savosolarit pois. Asiakas on aina pyrkinyt myymään kaikki saman yrityksen osakkeet pois kerralla verotuksen ostokuittien ja verotuksen hankintakulujen jaon takia ja että pankille menisi vain yksi myyntipalkkio. Lainkuuliaisena ja hyvässä uskossa asiakas oletti, että arvo-osuustilille 27.10.2021 kirjatut pitää myydä FiFo-veromääräyksen vuoksi ensin, mutta niitä ei pankin järjestelmä pankin viivästymisen takia antanut myydä.
Asiakkaalla oli arvo-osuustilillä näkyvissä 9.11.2021 yhteensä 8.000 kpl ja sivulle tuli myyntiin 10.11.2021 ne myöhemmät 12.000 kpl. Asiakkaasta tuntui mahdottomalta myydä 12.000 kpl, kun tilillä oli vain 8.000 kpl, joten hän katsoi hyvässä uskossa, että myynti ei onnistu tältäkään näkökannalta.
Asiakas oli merkinnyt Savosolarin osakkeet hintaan 0,07 euroa kappaleelta. Osakkeen arvo oli 10.11.2021 aamulla ja päivällä 0,10 euron tasolla ja päätyi illalla 0,098 euron kurssiin. Antipäivän 10.11. jälkeen kurssi päätyi alle 0,05 euron tasolle. Asiakas vaatii pankkia korvaamaan hänelle Savosolarin osakkeiden osalta 1.000 euroa. Korvauksen määrä on laskettu seuraavasti: kurssiero 0,10 - 0,05 euroa eli 0,05 euroa kerrottuna osakkeiden määrällä, 20.000 kappaletta.
Asiakas oli tiedustellut jo 9.11.2021 asiakasviestillä, että myös 12.000 kappaleen erä tulisi näkyviin, että hänen myyntinsä varmasti onnistuisi. Asiakas tiedusteli lisäksi kappalemääristä asiakasviestillä 10.11.2021 klo 10.20. Tähän pankki vastasi vasta 26.11.2021, kun asiakas oli kysellyt asiasta uudelleen 24.11.2021.
Asiakas ei saanut reaaliaikaisia tietoja Savosolarin osakkeesta, koska hänen tuttavansa eivät olleet tavoitettavissa.
Muihin osakkeisiin kohdistuvat vaatimukset
Asiakas on esittänyt väitteitä kaupankäynnin toimimattomuuteen ja reaaliaikapalvelun puutteisiin liittyen myös muiden yhtiöiden osakkeiden osalta. Asiakas on viitannut 16:een eri tapahtumaan, jotka liittyvät 11:een eri yhtiöön aikavälillä 9.2.2018–13.12.2021. Asiakas on reklamoinut pankille virheistä näissä tapauksissa. Pankki ei ole korjannut puutteita.
Asiakkaan vaatimukset
Asiakas on esittänyt seuraavat vaatimukset asiassa:
A. Onko pankin toiminta säännösten vastaista tai muuten moitittavaa, että ei hoideta kuten muut pankit, että osakkeet olisivat kaupankäynnissä heti klo 10.00 ja pankin asiakkaat saisivat pikavoittoja kurssivaihtelusta.
B. Voisiko joku ohjeistaa laittamaan yllä oleva kuntoon, kun asiakkaan 29 viestillä viiden vuoden aikana ei ole ollut mitään vaikutusta.
C. Asiakkaan korvausvaatimus on 1.000 euroa plus joku korvaus suuren työn vaatimista ohjeista ideoista ja neuvoista ja aloitteista. Jo aiemmissa myöhästymisissä olisi monissa korvauksien aihetta. Yhteishyvitysvaatimus 2.000 euroa.
Asiakas on ennen riita-asian aloittamista FINEssä muuttanut kohdan C vaatimuksen 1.000 euroon. Riita-asian käsittelyn aikana asiakas on vaatinut pankkia korvaamaan lisäksi kaupankäynnin viiveistä ja reaaliaikapalvelun toimimattomuudesta muiden yhtiöiden osalta 1.000 euroa.
Palveluntarjoajan vastine
Yleistä osake- ja listautumisantien käytännöistä ja aikatauluista
Pankki on vastineessaan todennut, että osake- ja listautumisanneissa merkitsijä hyväksyy annin ehdot merkintää tehdessään. Annin ehdoissa ei lähtökohtaisesti ole mainittu mitään kellonaikoja ja aikataulut ovat tyypillisesti arvioita. Tämän taustalla on se tosiasia, että antien toteuttamiseen ja käytännön hoitamisen liittyy useita eri osapuolia ja liikkuvia osia.
Anneissa osakkeiden selvitys ja osakkeiden sijoittajan arvo-osuustilille saapumisen kellonaika riippuu monesta asiasta. Useiden eri toimijoiden pitää omalta osaltaan suorittaa osakkeiden selvitykseen ja kirjaamiseen liittyvät tehtävät ennen kuin tapahtuma on hoidettu loppuun. Osa tehtävistä on mahdollista suorittaa vasta sen jälkeen, kun edellinen porras on suorittanut oman osuutensa. Osakeantien hoitoon liittyvät tehtävät ja aikataulut eivät siis ole yksin yhden toimijan päätettävissä ja hoidettavissa.
Antien hoitamiseen ja aikatauluun vaikuttaa esimerkiksi kulloisenkin liikkeeseenlaskijan asiamiehen toiminta, Euroclear Finland Oy:n järjestelmä- ja sanomaliikenteen toiminta sekä antien hoitamisen vaatiman manuaalisen työn määrä.
Asiakkaan mukaan hänen esiin tuomansa asia on kunnossa muilla pankeilla. Pankki ei tietenkään voi ottaa kantaa kilpailijoiden toimintaan, mutta verkon sijoittajaforumeissa käytyjen keskustelujen perusteella voidaan todeta, että Euroclear Finland Oy:n tilinhoitajana toimivien pankkien asiakkaiden mahdollisuus antiosakkeiden kaupankäynnin aloittamiseen arvioidun ensimmäisen kaupankäyntipäivän aikana vaihtelee yhtiötapahtumakohtaisesti. Osakkeiden toimittaminen käynnistyy vasta liikkeeseenlaskijan asiamiehen toimesta ja muut tilinhoitajat ovat riippuvaisia kyseisen ketjun ajoituksesta ja toiminnasta. Vaikuttaakin siltä, että osake- ja merkintäoikeusanteja koskevat aikatauluhaasteet ja riippuvuudet eri osapuolten toiminnasta ovat yhteiset muiden toimijoiden kanssa.
Pankin tiedossa ei ole, että sen meklareille olisi annettu ohjetta, jonka mukaan heille on annettu koko ensimmäinen päivä aikaa laittaa toimeksiantomahdollisuudet kuntoon.
Savosolar
Savosolarin antiesitteen mukaan väliaikaiset osakkeet yhdistetään yhtiön nykyisiin osakkeisiin arviolta 11.11.2021.
Asiakas merkitsi merkintäoikeuksilla ensisijaisessa osakeannissa 8.000 Savosolarin osaketta ja sai niillä 8.000 kappaletta uusia väliaikaisia osakkeita 27.10.2021. Savosolar on antanut 1.11.2021 yhtiötiedotteen, jossa todetaan:
”Osakeannissa merkityt osakkeet merkitään kaupparekisteriin arviolta 9.11.2021. Väliaikaiset osakkeet yhdistetään yhtiön olemassa oleviin osakkeisiin ja kaupankäynti Osakeannissa merkityillä uusilla osakkeilla alkaa arviolta 10.11.2021 First North Growth Market Finlandissa […]”
Savosolar on 1.11.2021 muuttanut yhtiötapahtuman maksupäivää antiesitteessä mainittua aikaisemmaksi, mutta liikkeeseenlaskijan asiamies on tallentanut muutoksen Euroclear Finland Oy:n Infinity-järjestelmään vasta edellisenä päivänä ennen uutta maksupäivää. Näin myöhään tehty muutos edellyttää manuaalista työtä. Ensisijaisen annin väliaikaset osakkeet 8.000 kpl on yhdistelty varsinaiseen osakelajiin 10.11.2021 ja toimitus pankin arvo-osuustileille on tapahtunut 10.11.2021 klo 17.01.
Asiakas osallistui myös toissijaiseen antiin (merkintä ilman merkintäoikeuksia) ja merkitsi sitä kautta 12.000 kpl uusia osakkeita. Asiakas sai toissijaisessa annissa merkitsemänsä määrän 12.000 kpl uusia osakkeita. Toissijaisen annin osalta ei ole väliaikaisia osakkeita, vaan merkityt osakkeet tulevat suoraan varsinaisina uusina osakkeina.
Toissijaisen merkinnän osakkeiden toimitus on toteutunut pankin asiakkaiden arvo-osuustileille aamulla 10.11.2021 klo 10.17, kun liikkeeseenlaskijan asiamies on toimittanut ne tilinhoitajalle hieman klo 10.00 jälkeen. Asiakkaan arvo-osuustilille on tuolloin 10.11.2021 klo 10.17 kirjattu 12.000 Savosolarin osaketta ja nämä ovat olleet heti asiakkaan myytävissä verkkopankissa. Verotuksen FIFO-periaate ei olisi rajoittanut myyntiä.
Asiakas on 9.11.2021 tiedustellut pankilta, miksi hänellä ei ole toissijaisessa annissa merkittyjä (12.000 kpl) osakkeita. Asiakas on kirjautunut 10.11.2021 verkkopankkiin aamusta ja yrittänyt myydä 8.000 kpl Savosolarin väliaikaista osaketta, mikä ei verkkopankissa onnistu, koska kaupankäynti väliaikaisilla osakkeilla päättyi 9.11.2021. Asiakas on tiedustellut asiaa 10.11.2021 asiakasviestillä klo 10.20, mihin on vastattu 26.11.2021, kun asiakas on ehtinyt tiedustella asiaa 24.11.2021 uudestaan.
Asiakas kertoo kokeneensa, että hänen lähettämiinsä asiakasviesteihin vastaamisessa on ollut viivettä. Tämä on tietenkin valitettavaa, mutta asiakasviestit eivät ole paras tapa olla yhteydessä pankkiin sellaisessa asiassa, johon tarvitaan vastaus nopeasti. Pankki suosittelee nopeasti vastausta vaadittaviin kysymysten kohdalla soittamaan pankin sijoitusten asiakaspalveluun.
Reaaliaikapalvelu
Asiakas on tuonut selvityspyynnössään esiin reaaliaikapalveluun liittyen, että kun kaupankäynti aukeaa, kurssit ovat 15 minuuttia viivästettyjä.
Reaaliaikapalvelussa pankki välittää palveluntarjoajalta samansa reaaliaikaiset kurssit Helsingin, Tukholman ja Kööpenhaminan pörsseistä. Pankki välittää tiedot sellaisina, kuin pankki on itse ne saanut ja palvelussa on vastaavasti viiveitä, mikäli reaaliaikaisia kurssitietoja ei ylipäänsä ole saatavissa tai niitä ei ole toimitettu pankille.
Pankilla ei kuitenkaan ole tiedossa, että reaaliaikapalvelussa olisi asiakkaan kuvaama jatkuva ominaisuus eikä pankilla ole tiedossa, että reaaliaikakursseissa olisi ollut viiveitä Savosolarin kohdalla.
Vahingonkorvaus
Asiakas on saanut sekä ensisijaisesta annista että toissijaisesta annista merkitsemänsä Savosolarin osakkeet osakeannin aikataulun mukaisesti 10.11.2021 aikana.
Pankki ei katso olevansa asiassa korvausvelvollinen, mutta haluaa silti tuoda esiin sen, että asiakkaan esittämä summa ei vastaa asiakkaan Savosolarin osakkeisiin liittyvää teoreettista laskennallista kurssimuutoksiin perustuvaa arvonmuutosta. Jos asiakas olisi teoreettisesti 10.11.2021 aamupäivällä myynyt 20.000 kpl Savosolarin osakkeita kurssiin 0,10 euroa, kauppahinta olisi ollut yhteensä 2.000 euroa. Hän olisi voinut myydä osakkeet seuraavana päivänä 11.11.2021 kurssiin 0,0758–0,0929 euroa ja kauppahinta olisi ollut 1.516–1.858 euroa. Laskennalliseksi arvonmuutokseksi saadaan 142–484 euroa.
Ehdot
Pankin ja asiakkaan välillä on sopimus arvopapereiden säilyttämisestä. Säilytyksen yleisten ehtojen mukaan pankki voi ylipäänsä olla vastuussa ainoastaan aiheuttamastaan välittömästä vahingosta. Pankki ei vastaa välillisestä vahingosta kuten esimerkiksi saamatta jääneestä tuotosta tai kurssitappiosta. Tässä asiakkaan tilanteessa ei ole kysymys realisoituneesta vahingosta eikä pankin aiheuttamasta välittömästä vahingosta, joten pankilla ole tilanteessa korvausvastuuta.
Yhteenveto
Pankki noudattaa osake- ja listautumisanneissa annettuja aikatauluja, ja toimittaa arvopaperit säilytystileille asiakkaiden merkinnän mukaisesti. Pankki on toiminut merkintäoikeusannin osalta annin ehtojen mukaisesti, kun osakkeiden kaupankäynti on ollut mahdollista ensimmäisenä arvioituna kaupankäyntipäivänä.
Pankin toiminta on annin ehtojen ja säännösten mukaista. Edellä esitetyn perusteella asiakkaan esittämälle korvausvaatimukselle ei ole sellaisia perusteita, joiden mukaan pankki olisi velvollinen vaaditun korvauksen suorittamiseen. Pankki kiistää korvausvaatimuksen sekä määrältään että perusteiltaan. Pankki katsoo, ettei pankin menettelystä ole aiheutunut asiakkaalle pankin korvattavaa vahinkoa.
Selvitykset
Asiakas on lähettänyt pankille viestejä ajalla 4.1.2018–2.7.2022. Viestit ovat koskeneet eri yhtiöiden osakkeita ja niillä käytävää kauppaa. Asiakas on valittanut mm. osakkeiden huonosta löydettävyydestä pankin verkkopalvelussa, listautuvien yhtiöiden kaupankäynnin aloituksen viivästymisestä, kaupankäyntimahdollisuuden puuttumisesta, kaupankäynnin rajoittamisesta suurten hinnanmuutoksien vuoksi ja kurssitietojen puuttumisesta.
Asiakas on lähettänyt 9.11.2021 pankille viestin, jossa hän on kertonut, että hänen merkitsemänsä 8.000 Savosolarin osaketta on tullut hänen omistukseensa. Sen sijaan hän ei ollut saanut omistukseensa toissijaisessa merkinnässä merkitsemäänsä 12.000 osaketta. Asiakkaalle on vastattu 10.11.2021, että kaikki 20.000 osaketta näkyvät asiakkaan omistuksissa. Asiakas on samana päivänä vastannut, että 12.000 kappaletta on tullut vasta kyseisenä päivänä salkkuun, mutta 27.10. ensisijaisessa annissa merkittyjä 8.000 osaketta ei voi myydä nettipankissa. Pankin asiakaspalveluja on vastannut asiakkaalle samana päivänä, että hän selvittää, miten osakkeiden kaupankäynti menee ja palaa asiakkaalle heti vastauksen saatuaan.
Asiakas on lähettänyt pankille 24.11.2021 viestin, jossa on kertonut Savosolarin olleen silloin aamusta n. 45 %:n nousussa ja ensimmäisenä ostettuja 8.000 osaketta ei voinut myydä ja asiakas on menettänyt hyvän voiton. Pankin asiakaspalvelija on vastannut 26.11.2021, että osakeannissa merkittävät väliaikaiset osakkeet otetaan kaupankäynnin kohteeksi arviolta 11.10.2021 alkaen ja kaupankäynti väliaikaisilla osakkeilla päättyy arviolta 11.11.2021. Asiakaspalvelija on lisäksi todennut, että väliaikaisten osakkeiden yhdistely varsinaiseen osakesarjaan tapahtuu arviolta 11.11.2021.
Asiassa on lisäksi toimitettu asiakkaan ja pankin viestejä 23.12.2021–7.7.2022 koskien asiakkaan pankille tekemää korvausvaatimusta.
Asiakas on tiedustellut kolmelta muulta pankilta, miten niillä voi käydä kauppaa uusilla osakkeilla heti klo 10, voiko tarjouksia tehdä näillä osakkeilla jo ennen pörssin aukeamista klo 10 ja näkyvätkö näissä tapauksissa reaaliaikaiset pörssikurssit heti klo 10 alkaen. Pankit ovat vastanneet myöntävästi kysymyksiin. Yksi pankki on todennut, että tekniset ongelmat voivat olla mahdollisia ja toinen pankki on todennut, että ulkoisissa merkinnöissä saattaa olla viivettä, että vastaanottava pankki kirjaa osakkeet toisessa pankissa olevalle arvo-osuustilille.
Euroclear Finland Oy:n toimitusjohtajan päätöksen Liikkeeseenlaskut ja yhtiötapahtumat arvo-osuusjärjestelmässä luvussa 7 Osapuolten tehtävät liikkeeseenlaskuissa ja yhtiötapahtumissa on listattu eri osapuolten tehtäviä ja vastuita.
Asiakas on allekirjoittanut sähköisesti 4.10.2019 pankin kanssa tehdyn sopimuksen sijoituspalveluista. Asiakas on sitoutunut noudattamaan sopimuksen ehtoja.
Asiassa on toimitettu lisäksi Savosolarin merkintäoikeusantia koskeva esite, joka on päivätty 4.10.2021.
Ratkaisusuositus
Kysymyksenasettelu
Asiakkaan ja pankin välisin riitaisuuden ratkaisemiseksi Sijoituslautakunnan on arvioitava ensin, miltä osin asiakkaan väitteet ovat sillä tavalla yksilöityjä, että niitä voidaan käsitellä lautakunnan riidanratkaisumenettelyssä. Lautakunnan on tämän jälkeen arvioitava, onko asiakkaalle aiheutunut sellaista vahinkoa, jonka palveluntarjoaja on velvollinen korvaamaan.
Sovellettavat lainkohdat ja sopimusehdot
Sijoituspalvelulain (747/2012) 10 luvun 3 §:n (1069/2017) mukaan:
”Sijoituspalveluyrityksen tarjoamista sijoituspalveluista, lukuun ottamatta kertaluonteista sijoitusneuvontaa koskevasta palvelusta, jossa asiakkaalle ei tarjota soveltuvuuden säännöllistä arviointia, on tehtävä asiakkaan kanssa kirjallinen sopimus, josta ilmenevät osapuolten oikeudet ja velvollisuudet sekä muut sopimuksen ehdot.
Sopimuksessa ei saa käyttää hyvän tavan vastaista tai asiakkaan kannalta kohtuutonta ehtoa.”
Pankin säilytyksen yleisten ehtojen kohdan 2 Sopimukseen kuuluvat toimenpiteet mukaan:
”Pankki lähettää säilytystilillä ja arvopaperisäilytyksessä olevia osakkeita koskevan osakeantitiedustelun asiakkaalle, mikäli toimenpide vaatii asiakkaan hyväksymisen. Pankki hoitaa osakemerkinnät ja niihin liittyvät toimenpiteet asiakkaan antamien ohjeiden ja toimeksiantojen mukaisesti. Asiakas vastaa siitä, että hän on tutustunut yhtiötapahtumaan liittyvään informaatioon, kuten listalleotto- ja tarjousesitteeseen. […]
Näissä sopimusehdoissa mainitut yhtiötapahtumiin liittyvät hoitotoimenpiteet pankki voi suorittaa vain, mikäli tapahtumasta on riittävän ajoissa tiedotettu pankille liikkeeseenlaskijan, arvopaperikeskuksen kuten Euroclear Finland Oy:n tai alisäilyttäjän toimesta.”
Säilytyksen ehtojen kohdan 15 Pankin vastuu mukaan:
”Pankki vastaa virheillään asiakkaalle aiheuttamastaan välittömästä vahingosta. Vahingonkorvauksen enimmäismäärä rajoittuu vahingoitetun omaisuuden markkina-arvoon sinä hetkenä, kun pankin virhe havaittiin tai olisi pitänyt havaita. […]
Pankki ei vastaa välillisestä tai kolmannelle osapuolelle aiheutuneesta vahingosta. Välillisinä vahinkoina pidetään esimerkiksi tulon menetystä, saamatta jäänyttä tuottoa, kurssitappiota, muissa sopimussuhteissa aiheutuvia häiriöitä ja kolmannen osapuolen vaatimuksia.
Pankki ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu kolmansilta tahoilta saadusta virheellisestä tiedosta. Pankki ei ole velvollinen tutkimaan arvopapereiden omistajien tai alisäilyttäjien ilmoittamien tietojen tai asiakirjojen aitoutta.”
Asian arviointi
Riidan rajaaminen
FINEn ohjesäännön 9 §:n mukaan asiakkaan tulee yksilöidä vastapuolena oleva palveluntarjoaja ja rahamääräinen vaatimuksensa, vahvistusvaatimuksensa tai muu vaatimuksensa perusteineen.
Sijoituslautakunta katsoo, että asiakkaan vaatimuksen tulee olla riittävällä tavalla yksilöity siten, että vastapuoli voi ottaa siihen konkreettisesti kantaa riita-asian käsittelyssä Sijoituslautakunnassa.
Asiakas on esittänyt vaatimuksia koskien useiden eri yhtiöiden osakkeita ja erikseen Savosolarin osakkeen osalta. Kaikkien osakkeiden osalta kyse on niiden kaupankäyntimahdollisuudesta yhtiötapahtumien jälkeen sekä niiden reaaliaikaisten hintatietojen näkymisestä pankin verkkopalvelussa.
Sijoituslautakunta katsoo, että Savosolarin osakkeen osalta asiakas on esittänyt tarkkarajaisen korvausvaatimuksen ensin pankille ja sen jälkeen samaa asiaa on pyydetty käsiteltävän FINEssä riita-asiana. Asiakas on esittänyt Savosolarin osalta tarkan kuvauksen osakkeiden myynnin ongelmista ja siitä asiakkaalle aiheutuneesta vahingosta. Lautakunta katsoo, että asiakkaan valitusta voidaan käsitellä Savosolarin osalta.
Muilta osin asiakkaan vaatimukset kohdistuvat usean vuoden ajalle ja eri yhtiöiden osakkeisiin. Näiden osakkeiden osalta asiassa ei ole mm. esitetty tarkempaa näyttöä väitetyistä virheistä eikä asiakkaalle aiheutuneesta vahingosta. Sijoituslautakunta katsoo, että muiden kuin Savosolarin osakkeen osalta asiakas ei ole yksilöinyt vaatimuksiaan riittävällä tarkkuudella siten, että pankki voisi ottaa asiaan konkreettisesti kantaa ja asian tehokas käsittely lautakunnassa olisi mahdollista. Sijoituslautakunta jättää siten asian käsittelemättä muilta kuin Savosolarin osalta.
Savosolarin osakkeet
Asiassa on riidatonta, että asiakas on merkinnyt Savosolarin osakkeita ensisijaisessa annissa 8.000 kappaletta ja toissijaisessa annissa 12.000 kappaletta. Asiakkaan arvo-osuustilille on kirjattu 27.10.2021 ensisijaisen annin perusteella saadut 8.000 väliaikaista osaketta. Kaupankäynti näillä on päättynyt 9.11.2021. Ensisijaisessa annissa saadut 8.000 väliaikaista osaketta on yhdistetty varsinaiseen osakelajiin 10.11.2021 ja ne on toimitettu asiakkaan arvo-osuustilille kyseisenä päivänä klo 17.01. Asiakkaan toissijaisessa annissa merkitsemät 12.000 varsinaista osaketta on kirjattu asiakkaan arvo-osuustilille 10.11.2021 klo 10.17.
Asiakkaan mukaan hän on yrittänyt käydä kauppaa Savosolarin osakkeilla heti pörssin auettua 10.11.2021 klo 10.00. Asiakas ei ole voinut myydä Savosolarin osakkeitaan lainkaan 10.00–10.17. Klo 10.17 asiakkaan arvo-osuustilille on kirjattu 12.000 toissijaisesta annista saatua osaketta. Asiakkaan mukaan hän on halunnut myydä kaikki 20.000 osaketta kerralla kulujen ja verotuksen vuoksi, mikä ei ole ollut mahdollista. Lisäksi asiakas on kertomansa mukaan ollut siinä käsityksessä, että verotuksen FiFo-periaatteen mukaan hänen olisi pitänyt myydä ensin pois ensisijaisesta annista saamansa 8.000 osaketta, mikä ei ole ollut mahdollista. Asiakkaan mukaan hän olisi myynyt osakkeet aamupäivällä 0,10 euron kappalehintaan. Asiakas on myös väittänyt, että hän ei ole saanut pankin verkkopalvelussa reaaliaikaisia kurssitietoja Savosolarin osalta 10.11.2021. Asiakkaan mukaan osakkeen kurssi päätyi antipäivän 10.11. jälkeen 0,05 euron tasolle ja asiakas vaatii pankkia korvaamaan tämän erotuksen eli 0,05 euroa osakkeelta 20.000 osakkeen osalta, yhteensä 1.000 euroa.
Palveluntarjoajan mukaan osakeanneissa on monen eri toimijan suoritettava toimenpiteitä ennen kuin seuraava porras voi suorittaa omat tehtävänsä. Asioiden hoitamiseen vaikuttavat mm. liikkeeseenlaskijan ja Euroclearin toiminta sekä manuaalisen työn määrä. Savosolarin antiesitteen mukaan osakkeiden yhdistämisen on arvioitu tapahtuvan 11.11.2021 ja kaupankäynnin on arvioitu alkavan uusilla osakkeilla 12.11.2021. Savosolar on antanut 1.11.2021 yhtiötiedotteen, jonka mukaan osakeannissa merkityt osakkeet merkitään kaupparekisteriin arviolta 9.11.2021 ja väliaikaiset osakkeet yhdistetään yhtiön olemassa oleviin osakkeisiin ja kaupankäynti osakeannissa merkityillä uusilla osakkeilla alkaa arviolta 10.11.2021. Pankin mukaan liikkeeseenlaskijan asiamies on tallentanut yhtiötapahtuman maksupäivän aikaistamista koskevan muutoksen Euroclear Finland Oy:n Infinity-järjestelmään vasta edellisenä päivänä ennen uutta maksupäivää. Näin myöhään tehty muutos edellyttää manuaalista työtä. Toissijaisen merkinnän osakkeiden toimitus on toteutunut pankin asiakkaiden arvo-osuustileille aamulla 10.11.2021 klo 10.17, kun liikkeeseenlaskijan asiamies on toimittanut ne tilinhoitajalle hieman klo 10.00 jälkeen.
Pankki on vedonnut säilytyksen ehtoihin, joiden mukaan se ei ole vastuussa välillisestä vahingosta, jollaisena pidetään esimerkiksi tulon menetystä, saamatta jäänyttä tuottoa ja kurssitappiota. Lautakunta katsoo, että asiakas on vaatinut korvausta saamatta jääneestä tuotosta, kun hän on vedonnut siihen, että hän ei ole voinut myydä osakkeita silloin, kun niiden hinta oli korkeampi. Sopimusehdon perusteella asiakkaalla ei siten voisi olla oikeutta korvaukseen. Lautakunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että sijoituspalvelulain mukaan sijoituspalvelua koskevassa sopimuksessa ei saa käyttää asiakkaan kannalta kohtuutonta ehtoa. Lautakunnan on siten vielä arvioitava, onko pankin vetoama vastuunrajoitus kohtuuton.
Arvopaperilautakunta (joka on nykyään Sijoituslautakunta) on ratkaisusuosituksessaan APL 4/11 (annettu 16.12.2011) todennut, että kyseisessä tapauksessa oli saamatta jäänyt tuotto määritelty sopimuksessa sellaiseksi välilliseksi tai epäsuoraksi vahingoksi, jota ei korvata. Lautakunta katsoi tapauksessa, että saamatta jäänyttä tuottoa ei korvattu sopimuksen mukaan riippumatta siitä katsotaanko yleisesti saamatta jäänyt tuotto välilliseksi vai välittömäksi vahingoksi. Ehdon kohtuullisuuden osalta lautakunta totesi, että asiaa arvioitaessa oli kyseisessä tapauksessa erityisesti merkitystä sillä, miten vahinko on aiheutunut ja mitä vahinkoa asiakkaalle on aiheutunut.
Nyt ratkaistavana olevassa tapauksessa pankki on edellä esittänyt, että osakeantiin liittyy epävarmuutta sen suhteen, miten muut toimijat hoitavat omat tehtävänsä ja kuinka paljon toimet vaativat pankilta manuaalista työtä. Sijoituslautakunta katsoo, että tämän riskin pienentämiseksi on perusteltua ainakin jossain määrin rajoittaa pankin vastuuta mm. mahdollisista viivästyksistä. Vastuunrajoituksen mahdollisuutta perustelee myös se, että arvopaperinvälitykseen liittyy taloudellisia riskejä, jotka ovat huomattavan suuria suhteessa palvelusta perittyihin palkkioihin. Sijoituslautakunta toteaa lisäksi, että asiakas olisi voinut myydä verotuksen estämättä klo 10.17 arvo-osuustililleen tulleet 12.000 osaketta vahingon vähentämiseksi. Lautakunta toteaa myös, että asiakas olisi voinut myydä kaikki 20.000 osaketta seuraavana päivänä, jolloin osakkeella oli käyty kauppaa yli 0,08 euron hintaan.
Sijoituslautakunta katsoo, että pankin korvausvastuuta rajoittava sopimusehto ei ole tässä tapauksessa ollut kohtuuton. Sijoituslautakunta katsoo siten, että pankki ei ole vastuussa asiakkaalle Savosolarin osakkeiden osalta mahdollisesti saamatta jääneestä tuotosta.
Lopputulos
Sijoituslautakunta ei suosita korvausta.
Sijoituslautakunta oli yksimielinen.
SIJOITUSLAUTAKUNTA
Puheenjohtaja Norros
Sihteeri Heino
Jäsenet:
Annola
Kajala
Ovaska
Räty-Ivanov