Tapahtumatiedot
Asiakas oli keväällä 2020 sijoittanut yhdysvaltaiseen yhtiöön, joka oli sittemmin yhtiökokouksissaan päättänyt fuusioitua Nasdaqissa listattuun yhtiöön, missä yhteydessä sen osakkeen nimi ja kaupankäyntitunnus muuttuisivat. Yhtiöta-pahtumaan liittyen se järjesti äänestyksen, jonka johdosta asiakkaan pankki lähetti omissa nimissään asiakkaalle tiedotteen/toimeksiannon, jossa tapahtuma oli nimetty konversioksi (conversion) ja mihin liittyen asiakas oli yhteydessä puhelimitse pankkiinsa. Asiakkaan keskustelun jälkeen palauttaman toimeksiannon perusteella yhtiö lunasti hänen osakkeensa.
Asiakkaan valitus
Asiakkaan mukaan, koska hänelle jäi asiasta saamansa kirjallisen aineiston perusteella epäselväksi toimeksiannon sisältö ja merkitys, niin hän oli yhteydessä pankkiinsa, missä yhteydessä hän toi esiin tarkoituksensa muuttaa eli konvertoida vanhat osakkeet uusiksi.
Asiakas katsoo pankin laiminlyöneen huolellisuusvelvoitettaan, asiakkaan edun valvonnan ja johtaneen häntä tuottamuksellisesti harhaan, minkä vuoksi hän vaatii pankkia palauttamaan alkuperäisen tarkoituksena mukaisesti arvo-osuustililleen 1400 kpl yhtiötapahtumassa muodostuneen uuden yhtiön osaketta.
Edellä todetun pääasian lisäksi asiakas nostaa esiin myös seikkoja liittyen pankin suorittamaan tapahtuman verokohteluun.
Palveluntarjoajan vastine
Palveluntarjoajan mukaan se on toiminut tilanteessa säilyttäjänä ulkomaisille osakkeille ja vastaanottanut ohjeet yhtiötapahtuman osalta alisäilyttäjäpankilta sekä välittänyt ne eteenpäin asiakkaalle. Palveluntarjoajan mukaan toimeksiantolomake muodostaa kokonaisuuden ja myös asiakkaalla itsellään on velvollisuus tutustua yhtiön julkaisemiin tietoihin sekä tehdä päätös niiden perusteella. Lomakkeessa asiakasta on myös nimenomaisesti pyydetty tutustumaan tapahtuman ehtoihin.
Palveluntarjoajan mukaan sillä on tilanteeseen soveltuvien ehtojen mukaan oikeus välittää kolmannelta taholta saamansa tieto joko alkuperäisellä tai valitsemallaan kielellä asiakkaalle eikä vastaa käännöksen oikeellisuudesta tai siitä mahdollisesti aiheutuneesta vahingosta. Palveluntarjoajan mukaan asiakkaan toimeksianto on toteutettu hänen ilmoittaman mukaisena, mistä syystä se ei katso olevansa korvausvelvollinen asiassa.
Selvitykset
Valitusta koskevan osapuolten kirjelmöinnin lisäksi lautakunnalle on toimitettu seuraavat asiakirjat:
- palveluntarjoajan lähettämä tiedote/toimeksiantolomake
- 2 puhelutallennetta asiaan liittyen
- Liikkeeseenlaskijayhtiön yhtiökokouksen esityslista aineistoineen (yhteensä 950 sivua)
Ratkaisusuositus
Kysymyksenasettelu
Voidakseen ratkaista osapuolten välisen erimielisyyden lautakunnan on arvioitava, onko palveluntarjoaja toiminut tilanteessa vastoin omia sopimusvelvoitteitaan tai onko sen menettely muutoin ollut sellaista, että sen tulisi suorittaa tapahtuneesta asiakkaan vaatima korvaus.
Sovellettavat lainkohdat ja sopimusehdot
Asiassa on kyse sijoituspalvelulain 2 luvun 3 §:n 7 kohdan mukaisesta oheispalvelusta, mihin soveltuvat normaalit lain 10 luvun mukaiset palveluntarjoajan yleiset velvoitteet, joiden mukaan palveluista on lähtökohtaisesti tehtävä asiakkaan kanssa kirjallinen sopimus, josta ilmenevät osapuolten oikeudet ja velvollisuudet sekä muut sopimuksen ehdot. Sopimuksessa ei saa käyttää hyvän tavan vastaista tai asiakkaan kannalta kohtuutonta ehtoa. Lisäksi luvun 2 §:n yleisten periaatteiden mukaan tarjoamisessa on toimittava rehellisesti, tasapuolisesti ja ammattimaisesti asiakkaan edun mukaisesti.
Osapuolten välisen säilytyssopimuksen mukaan ulkomainen alisäilyttäjä vastaa osakasinformaation välittämisestä pankille ja pankki lähettää asiakkaille sen ulkomaiselta alisäilyttäjältä saaman osakasinformaation, joka vaatii asiakkaan toimenpiteitä. Ehtojen mukaan pankki pyrkii välittämään myös tiedon, jonka pankki saa alisäilyttäjältä niin myöhään, että tietoa ei saada välitetyksi asiakkaalle tarvittavassa määräajassa asiakkaan toimeksiannon toteuttamiseksi. Edelleen ehtojen mukaan pankilla on oikeus välittää liikkeeseenlaskijalta, pankin alisäilyttäjältä tai muulta kolmannelta taholta saamansa tieto asiakkaalle sillä kielellä, jolla pankki on saanut tiedon tai muulla valitsemallaan kielellä. Pankki ei vastaa käännöksen oikeellisuudesta eikä siitä mahdollisesti aiheutuneesta vahingosta.
Asian arviointi
Lautakunta toteaa käsitelleensä vastaavantyyppistä tapausta ratkaisussaan FINE-038064 (2021). Kyseisessä tapauksessa lautakunta katsoi, ettei toimeksiantolomakkeessa käytetty ilmaisu ”konversio” viittaa suoraan mihinkään yhtiöoikeudelliseen tapahtumaan vaan yleisemmin jonkinlaiseen muuntumiseen, toisin kuin esimerkiksi ilmaisu ”fuusio”, minkä vuoksi asiakas ei ole voinut perustellusti muodostaa käsitystä yhtiötapahtumasta ainoastaan ”konversio”-sanasta saamansa mielikuvan perusteella. Ilmaisun käyttöä ei voida pitää muutenkaan siinä määrin harhaanjohtavana, että asiakas voisi vapautua velvollisuudestaan tutustua saamaansa aineistoon, josta asia olisi käynyt ilmi.
Nyt käsiteltävänä oleva tapaus eroaa aikaisemmasta siltä osin, että asiakas on kirjallisen aineiston saatuaan ollut yhteydessä pankkiinsa lisätietojen saamiseksi. Kyseisistä puheluista toimitetuista tallenteista ilmenee, että asiakkaan tarkoitus on ollut toimia siten, että hänen omistuksensa vanhassa yhtiössä siirtyy uuteen yhtiöön. Tallenteista ilmenee myös, että asiasta käydyn keskustelun perusteella pankin edustaja kertoi saaneensa asiaan lisätietoa ja pyysi asiakasta palauttamaan lomakkeen täytettynä ja allekirjoitettuna, jotta asia saadaan hoidettua, minkä asiakas lupasi tehdä heti sähköpostin avulla.
Asiasta saadun selvityksen perusteella lautakunta katsoo, ettei palveluntarjoaja ole toiminut tilanteessa huolellisesti asiakkaan edun mukaisesti. Pankki ei ole pyytämänsä kirjallisen toimeksiannon saatuaan ollut ennen sen toteuttamista asiakkaaseen yhteydessä ja varmistanut haluttua lopputulosta, vaan toteuttanut toimeksiannon sellaisenaan, vaikka sen sisältö on ollut ilmeisessä ristiriidassa asiasta hetkeä ennen käydyn keskustelun kanssa.
Lautakunta toteaa, että asiasta pankin edustajan kanssa käymänsä keskustelun perusteella hänelle on perustellusti voinut syntyä kuva, jonka mukaan hänen tarkoittamansa toimeksianto toteutuu ja toteutetaan vain hetkeä ennen käydyn keskustelun mukaisesti.
Lopputulos
Sijoituslautakunta suosittaa, että palveluntarjoaja hankkii asiakkaan vaatimuksen mukaisesti tämän arvo-osuustilille 1400 kpl yhtiötapahtumassa muodostuneen uuden yhtiön osaketta ja mihin liittyen asiakas puolestaan palauttaa osakkeiden lunastuksen johdosta saamansa varat palveluntarjoajalle.
Sijoituslautakunta oli yksimielinen.
SIJOITUSLAUTAKUNTA
Puheenjohtaja Norros
Sihteeri Sainio
Jäsenet:
Kajala
Ovaska
Sario
Tapanila