Haku

FINE, mitä teemme, missä ja miten voimme auttaa?

 

Missä asioissa FINE voi auttaa sinua?

FINE neuvoo asiakkaita heidän vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioihin liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa. FINE ratkoo myös asiakkaan ja palveluntarjoajien välisiä riitatilanteita näissä asioissa. FINE neuvoo miten toimia, jos olet tyytymätön vakuutusyhtiöltä saamaasi korvauspäätökseen tai pankin/sijoituspalvelun tarjoajan toimintaan asiasi käsittelyssä. Neuvonta vastaa kysymyksiin myös sopimusehdoista, lainsäännöksistä tai esimerkiksi finanssialan menettelytavoista.

  • Vakuutusasiat – vahingon korvattavuus, korvauksien määrä, korvausmenettely, sopimusten voimassaolo ja päättyminen.
     
  • Pankkiasiat – tilinkäyttö ja maksaminen, maksukortin väärinkäyttöasiat, asuntoluotto ja perintöasiat, sopimusehtojen muutokset sekä erimielisyydet pankkiasioiden hoidossa.
     
  • Sijoitusasiat – sijoitusneuvonnan laatu, arvo-osuustilien siirto ja raportointi, kaupankäyntitapahtumat arvopaperinvälityksessä sekä merkintä- ja lunastusmenettelyt sijoitusrahastoasioissa.
Article line divider

Miten FINE toimii?

  • FINE antaa maksutonta neuvontaa ja selvittelyapua sekä suositusluonteisia ratkaisuja riita-asioissa.
     
  • FINEn asiantuntija perehtyy asiakkaan asiaan ja selvittää sitä tarvittaessa myös palveluntarjoajan kanssa.
     
  • Jos asia ei selviä neuvonnan keinoin, FINE voi käsitellä asian riidanratkaisumenettelyssään ja antaa siihen ratkaisusuosituksen. Tämä ei sido osapuolia.
     
  • FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
   

 

Maksaako palvelu?

  • Neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään. FINE ei kuitenkaan laadi valituksia asiakkaiden puolesta.

 

Kuinka otan yhteyttä FINEen?

  • Soita puhelinneuvontaamme tai täytä yhteydenottolomake.
     
  • Neuvonta palvelee maanantaista torstaihin klo 10 –16 numerossa 09 6850 120.

 

Article line divider

 

Kuinka teen valituksen?

  • Pyri ensin sopimaan asia oman pankin, vakuutusyhtiön tai muun palveluntarjoajan kanssa. Jos asia ei ratkea ota yhteys FINEn puhelinneuvontaan tai täytä yhteydenottolomake.

 

Miten kauan asioiden käsittely kestää?

  • Neuvonta-asioista suurin osa selviää jo puhelinkeskustelun aikana.
     
  • Lisäselvityksiä edellyttävien neuvonta-asioiden ja riita-asioiden käsittely kestää pidempään, sillä asiakirjoihin perehtyminen ja mahdolliset neuvottelut palveluntarjoajien kanssa vievät aikaa viikoista useisiin kuukausiin.
     
  • Lautakunnissa asian käsittely siitä, kun kaikki asiakirjat ovat valmiina ratkaisun tekoa varten vie keskimäärin 6 – 9 kuukautta, monimutkaisissa asioissa jopa huomattavasti pidempään.

 

Article line divider

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!