Haku

FINE-esite, mitä teemme, missä ja miten voimme auttaa

 

Missä asioissa FINE voi auttaa sinua?

FINE neuvoo asiakkaita heidän vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioihin liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa. FINE ratkoo myös asiakkaan ja palveluntarjoajien välisiä riitatilanteita näissä asioissa. FINE neuvoo miten toimia, jos olet tyytymätön vakuutusyhtiöltä saamaasi korvauspäätökseen tai pankin/sijoituspalvelun tarjoajan toimintaan asiasi käsittelyssä. Neuvonta vastaa kysymyksiin myös sopimusehdoista, lainsäännöksistä tai esimerkiksi finanssialan menettelytavoista.

  • Vakuutusasiat – vahingon korvattavuus, korvauksien määrä, korvausmenettely, sopimusten voimassaolo ja päättyminen.
     
  • Pankkiasiat – tilinkäyttö ja maksaminen, maksukortin väärinkäyttöasiat, asuntoluotto ja perintöasiat, sopimusehtojen muutokset sekä erimielisyydet pankkiasioiden hoidossa.
     
  • Sijoitusasiat – sijoitusneuvonnan laatu, arvo-osuustilien siirto ja raportointi, kaupankäyntitapahtumat arvopaperinvälityksessä sekä merkintä- ja lunastusmenettelyt sijoitusrahastoasioissa.
Article line divider

Miten FINE toimii?

  • FINE antaa maksutonta neuvontaa ja selvittelyapua sekä suositusluonteisia ratkaisuja riita-asioissa.
     
  • FINEn asiantuntija perehtyy asiakkaan asiaan ja selvittää sitä tarvittaessa myös palveluntarjoajan kanssa.
     
  • Jos asia ei selviä neuvonnan keinoin, FINE voi käsitellä asian riidanratkaisumenettelyssään ja antaa siihen ratkaisusuosituksen. Tämä ei sido osapuolia.
     
  • FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
   

 

Maksaako palvelu?

  • Neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään. FINE ei kuitenkaan laadi valituksia asiakkaiden puolesta.

 

Kuinka otan yhteyttä FINEen?

  • Soita puhelinneuvontaamme tai täytä yhteydenottolomake.
     
  • Neuvonta palvelee maanantaista torstaihin klo 10 –16 numerossa 09 6850 120.

 

Article line divider

 

Kuinka teen valituksen?

  • Pyri ensin sopimaan asia oman pankin, vakuutusyhtiön tai muun palveluntarjoajan kanssa. Jos asia ei ratkea ota yhteys FINEn puhelinneuvontaan tai täytä yhteydenottolomake.

 

Miten kauan asioiden käsittely kestää?

  • Neuvonta-asioista suurin osa selviää jo puhelinkeskustelun aikana.
     
  • Lisäselvityksiä edellyttävien neuvonta-asioiden ja riita-asioiden käsittely kestää pidempään, sillä asiakirjoihin perehtyminen ja mahdolliset neuvottelut palveluntarjoajien kanssa vievät aikaa viikoista useisiin kuukausiin.
     
  • Lautakunnissa asian käsittely siitä, kun kaikki asiakirjat ovat valmiina ratkaisun tekoa varten vie keskimäärin 6 – 9 kuukautta, monimutkaisissa asioissa jopa huomattavasti pidempään.

 

Article line divider

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!

Ole ystävällinen ja vastaa seuraaviin väittämiin

 
 
   

Pystyäksesi käyttämään chattia on teidän hyväksyttävä markkinointievästeet

Muuta evästeasetuksia