Haku

Signaaleja toimintaympäristöstä

Vuosi 2017 oli toiminnassamme monella tapaa tavanomainen, mutta toisaalta hyvinkin poikkeuksellinen.

Markkinoilla ei tapahtunut mitään mullistavaa: ei massoittain tehtyjä maksujen korotuksia tai ehtomuutoksia tai muutakaan yksittäistä asiaa, joka olisi saanut asiakkaat ihmettelemään. Asiakkaat ottivatkin meihin yhteyttä jonkin verran vähemmän kuin aikaisempina vuosina.

Vakuutusyhtiöiden omat korvauspalvelu- ja asiakasasiamiestoiminnot toimivat hyvin. Hyvä näin. Asiasisältönsä puolesta vakuutusasioiden kärjessä olivat totuttuun tapaan kotivakuutuksiin liittyvät asiat.  Vuoden teemana oli ehkä säistäkin johtuen vesi ja sen aiheuttamat vahingot, niin putkivuotojen kuin sadevesienkin muodossa.

Taloudellinen toimintaympäristö säilyi vakaana ja vuosi elettiin nousukauden merkeissä, mikä heijastui rauhallisuutena käsittelemissämme arvopaperiasioissa. Sijoituspalveluja koskevia yhteydenottoja tuli vain vähän. Luottoasioista kysyttiin, mutta paljon puhuttu velkaantumisen kasvu ja sen seurausvaikutukset eivät nousseet suuresti esiin. Yksittäisiä huolestuneita yhteydenottoja toki tuli. Pankkiasioissa maksukortin oikeudeton käyttö oli edelleen eniten kysymyksiä aiheuttanut asiakokonaisuus.

Mediassa esiin nousseet asiat heijastuivat jälleen myös meille tuleviin yhteydenottoihin. Sen sijaan finanssialalla jylläävää muutosta, kuten maksamisen muuttumista, emme yhteydenotoissa havainneet. Toki kaikki uusi näyttäytyy asiakkaiden ongelmina FINEen päin vasta viiveellä, mutta on hienoa havaita, ettei esimerkiksi uusissa maksamisen tavoissa ole toistaiseksi esiintynyt suuria ongelmia. Seuraamme toimintaympäristön muutoksia tarkkaan ja olemme valmiina kohtaamaan uudenlaisia asioita, joita jo kuluvan vuoden alusta voimaan tulleiden sääntelymuutosten ja voimakkaana jatkuvan digitalisaation myötä väistämättä on edessä.

Oman toimintamme näkökulmasta vuosi 2017 oli poikkeuksellinen. FINEä sen alusta asti ja sitä ennen vuosikymmeniä Kuluttajien vakuutustoimistoa johtanut toimitusjohtaja Irene Luukkonen jäi kesällä ansaituille vapaavuosille. Samaan aikaan myös Pankkialan asiakasneuvontatoimistoa sen alusta asti johtanut ja sittemmin Irenen aisaparina FINEssä toiminut Erik Siren teki samoin. Myös FINEn hallituksen puheenjohtaja Metropoliitta Ambrosius ja hallituksen jäsen Päivi Hentunen siirtyivät vuoden 2017 loputtua virkavuosien jälkeen muiden asioiden pariin.

Vuosi 2018 on nykymuotoisen FINEn kymmenes toimintavuosi. Toimintamme jatkuu uuden hallituksen puheenjohtajan Astrid Thorsin ja myös jäseniltään muuttuneen hallituksen luotsaamana.  Hallituksessamme on edustaja kolmesta sopijaosapuolesta: Finanssivalvonnasta, Kilpailu- ja kuluttajavirastosta ja Finanssiala ry:stä. Sopijaosapuolet ovat lisäksi kutsuneet hallitukseen edustajan sosiaali- ja terveysministeriöstä sekä valtionvarainministeriöstä. Kuluvan vuoden ensimmäinen neljännes sujui asiakasyhteydenottojen näkökulmasta vuoden 2017 tapaisena. Suurin osa yhteydenotoista on edelleen neuvonta-asioita eikä yksittäisiä, isoja asiakokonaisuuksia ole toistaiseksi noussut esille.  Kuljemme kohden kesää ja seuraamme aktiivisesti, mitä toimintaympäristössämme tapahtuu.

Elli Reunanen
toimitusjohtaja

Tutustu FINEn vuosikertomukseen tästä.

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!