Diaarinumero: 4/47/82
Ratkaisu annettu: 17.12.1982
Vakuutusyhtiö on pyytänyt Tiekuljetusvakuutuksen vahinkolautakunnan lausuntoa tapauksessa, jossa kuljetettava tavarakuorma kuljetuksen aikana oli koskettanut alikulkusillan reunaa ja vaurioitunut.
Lautakunta on saanut asiakirjoista tietää seuraavaa: Rahdinkuljettaja oli ottanut lähettäjältä Turusta 23.7.1981 hissitornin osia kuljetettavaksi Raisioon. Matkalla Raisioon ajoneuvon alittaessan alikulkusiltaa kuorma kosketti sen reunaa ja vaurioitui. Vakuutusyhtiö on tavaravakuutuksen perusteella korvannut lähettäjälle vauriot 5 045,75 markalla. Rahdinkuljettajan vastuuvakuuttaja on periaatteessa hyväksynyt vastuun, mutta vähentänyt suorittamastaan regressikorvauksesta omavastuuosuuden 5 000 markkaa. Vakuutusyhtiö katsoo, ettei rahdinkuljettaja ennen matkalle lähtöä ole tarkistanut kuorman korkeutta ja on täten ajaessaan sillan alitse laiminlyönnillään aiheuttanut vahingon, josta rahdinkuljettaja TKSL:n 27 §:n perusteella on vastuussa. Rahdinkuljettaja katsoo, ettei se ole vastuussa tapahtuneesta ilmoittaen, että lähettäjä olisi mitannut kuorman korkeuden ja ilmoittanut sen alittavan 4,2 m, mikä ilmoitus on tehty rahdinkuljettajalle. LAUTAKUNNAN LAUSUNTO Lautakunta katsoo selvitetyksi, että rahdinkuljettaja oli ottanut 23.7.1981 kuljetettavakseen lähettäjältä Turusta torninosturin osia sisältäneen kuorman kuljetettavaksi Raision tehtaille. Kuljetuksen aikana kuorma vaurioitui, koska se oli ollut liian korkea kuljetuksessa käytetyn ajoreitin varrella olevaan alikulkusiltaan verrattuna. Koska tavaran lähettäjä on suorittanut tavaran kuormauksen, mutta jättänyt ilmoittamatta rahdinkuljettajalle kuorman olevan ylikorkea, lautakunta katsoo, että tavaran lähettäjä on tapahtuneesta vahingosta vastuussa TKSL:n 28 §:n mukaisesti. Päätös syntyi äänestyksen jälkeen (4 - 2). Kaksi jäsentä esitti seuraavan eriävän mielipiteen: Koska rahdinkuljettaja on ensisijaisesti vastuussa tavaran vahingoittumisesta sen kuljetettavaksi ottamisen ja luovuttamisen välisenä aikana, eikä ole osoitettu, että tavaran lähettäjä olisi rahdinkuljettajalle antanut sellaista ilmoitusta, jonka perusteella vastuun mm. kuorman korkeudesta olisi katsottava siirtyneen rahdinkuljettajalle, jäsenet katsovat, että rahdinkuljettaja on vastuussa tavaran vahingoittumisesta. TIEKULJETUSVAKUUTUKSEN VAHINKOLAUTAKUNTA