Ikäihmisten pankkipalvelut

Julkaisut

Ikäihmisten pankkipalvelut

ti 9. lokakuu 2018

FINE on tehnyt pankeille kyselyn selvittääkseen mitä ikäihmisille suunnattuja pankkipalveluita ja niiden käyttöä helpottavia neuvontapalveluita pankit tarjoavat ja missä laajuudessa. Julkaisu kokoaa yhteen saadut vastaukset.

Useimmilla pankeilla ei ole omaa, ikäihmisille suunnattua palvelustrategiaa, vaan pankit suuntaavat palvelunsa asiakkaiden tarpeiden ja eri elämänvaiheiden mukaan. Pankit kertovat kehittävänsä palveluitaan edelleen aktiivisesti ja huomioivansa kehitys­työssä paitsi asiakkailta myös ikäihmisiä edustavilta järjestöiltä saatavaa ja kerättävää palautetta.

Pankeilla on tarjolla laajasti erilaisia tuki- ja neuvontapalveluita. Useimmat niistä ovat asiakkaiden saatavilla etäpalveluina tai edellyttävät asiakkaan tunnistautumista verkkopankkitunnuksin. Ikäihmiselle tärkeän maksuvälineen eli käteisen saatavuutta on varmistettu lisäämällä vaihtoehtoisia käteisnostopaikkoja konttori- ja automaattiverkoston supistumisen myötä.