Asiakasyhteydenottojen määrä neuvonnassamme kasvoi viime vuonna, vaikka korona-liitännäiset asiamäärät eivät nousseetkaan niin paljon kuin keväällä vielä ennakoimme. Pinnalla olleista kysymyksistä voit lukea lisää uutiskirjeen mukana olevasta tiedotteestamme. Kasvavien asiakasyhteydenottomäärien taustalla lienee ainakin kaksi syytä. Yhä useampi tietää FINEn ja osaa ottaa meihin yhteyttä. Asiakkaamme ovat mm. vierailleet ennätyksellisen paljon verkkosivuillamme. Toinen syy lienee se teema, josta toivottavasti ei muodostu uutta normaalia: asiakkaat kokevat edelleen, että henkilökohtainen asiointi ja asioiden selvittäminen finanssialan palveluntarjoajien kanssa on vaikeaa. Yhteystietoja on vaikea saada ja löytää ja jonotusajat ovat pitkiä. Osa FINEen tulevista ns. vääristä hälytyksistä tuleekin asiakkailta, joiden asiana on vain pyytää FINEä auttamaan keskusteluyhteyden saamisessa omaan palveluntarjoajaan. Vaikka digitaaliset palvelut helpottavat ja nopeuttavat palveluita, eivät asioinnin hankaluudet ole kadonneet.
Toteutimme viime vuoden lopussa sidosryhmäkyselyn. Kiitos kaikille 115 vastanneelle arvokkaasta palautteestanne! Toimintamme sai kaiken kaikkiaan hienoa palautetta ja kiitosta, mutta myös kehitysehdotuksia. Vastausten mukaan suurin kehityskohteemme on tunnettuutemme kasvattaminen. Tämän haasteen olemme itsekin tunnistaneet ja siihen jo tarmolla tarttuneet. Tässä työssä myös sidosryhmiemme tuki on erityisen tärkeää. Palautteenne on tärkeä kannustin meille fineläisille ja vahvistaa ajatustamme siitä, että tunnettuuden vahvistumisen myötä voimme vieläkin enemmän auttaa niin asiakkaita kuin sidosryhmiämme. Tarkemmin sidosryhmäkyselymme tuloksista voi lukea tämän uutiskirjeen jutusta.
Toivomme kaikki, että tähän vuoteen mahtuu muutakin kuin koronaa. FINElle alkanut vuosi on myös juhlavuosi, kun FINEn edeltäjän, Kuluttajien vakuutustoimiston, toiminnan aloittamisesta tulee kuluneeksi 50 vuotta. Juhlaa vietämme pääasiassa työn merkeissä. Työn alla on mm. juhlajulkaisu, jonka artikkeleita julkaisemme vuoden mittaan verkossa ja joka julkaistaan syksyllä myös kirjana. Järjestämme loppuvuodesta aiheen tiimoilta myös seminaarin, jossa tällä kertaa voimme toivottavasti kohdata myös kasvotusten.
Vaikka työmme on jatkunut jo vuosikymmeniä, se ei tule koskaan valmiiksi. Maailma ja erityisesti finanssiala muuttuvat jatkuvasti ja asiakassuhteisiin liittyvät kysymykset ja ongelmat niiden mukana. FINEllä on neuvojana ja riidanratkaisijana roolinsa finanssialan asiakkaiden aseman ja alan hyvien käytänteiden edistämisessä. Sen työn rinnalla jatkamme sillä aktiivisemman viestinnän, läpinäkyvyyden ja keskustelun lisäämisen tiellä, jota olemme viime vuodet kulkeneet.