Haku

Asumiseen liittyvistä vakuutus- ja pankkiasioista runsaasi yhteydenottoja viime vuonna

FINEn tuli vuoden 2015 aikana yli 9 000 uutta asiakasasiaa. Kuluttajat kysyivät erityisesti asumiseen liittyvistä asioista, kuten koti- ja kiinteistövakuutuksista, ASP-lainoista sekä asuntolainan hoitoon ja korkoihin liittyvistä asioista.

Kaikkiaan neuvontaan tuli 9 296 tiedustelu- ja valitustapausta, joka on lähes sama määrä kuin edellisenä vuotena. Kysymyksistä 70 % liittyi vakuutusasioihin, 16 % pankkiasioihin ja 2 % arvopaperiasioihin. Muita asioita oli 12 %.

Yli viidennes kaikista vakuutusasioista liittyi koti- ja kiinteistövakuutuksiin.  Vesi- ja vuotovahingot sekä kysymykset mitä vakuutus korvaa ja mitä ei, olivat usein esillä. Myös maksuhäiriömerkinnän vaikutus kotivakuutuksen saantiin sekä puhelinten ja tablettien rikkoutumiset, katoamiset ja varkaudet aiheuttivat paljon yhteydenottoja.

Pankkiasioissa asuntolainan hoito- ja korkoasiat sekä epäselvyydet ASP-talletuksen lisäkoron maksajasta herättivät eniten kysymyksiä. Myös varastettujen maksukorttien oikeudettomaan käyttöön liittyvät epäselvyydet sekä asiakkaan tunnistaminen olivat pinnalla.

Yli 80% asiakkaista sai vastauksen kysymykseensä saman päivän aikana ja noin 9% asioista eteni FINEn lautakuntien (Vakuutus-, Pankki- ja Arvopaperilautakunta) käsittelyyn.

 

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!

Pystyäksesi käyttämään chattia on teidän hyväksyttävä markkinointievästeet

Muuta evästeasetuksia