Haku

Ajankohtaiset uutiset

Uutiset

Varmista, että ulkolyhdyt pysyvät paikoillaan säässä kuin säässä

Lyhtyihin ja kynttilöiden polttamiseen liittyvät turvallisuustekijät sekä vakuutusten suojeluohjeet on hyvä ottaa kynttilöitä poltettaessa huomioon. Tärkein ohje turvalliseen kynttilätunnelmointiin on kynttilän valvonta sen palaessa.

Uutiset

Minkälainen vakuutus koiranpennulle?

Moni uuden lemmikkieläimen omistaja pohtii vakuutuksen tarvetta lemmikilleen. Useat vakuutusyhtiöt tarjoavat tuotteitaan – mutta mitä kannattaa huomioida vakuutuksen valinnassa? Haluaako lemmikkinsä vakuuttaa hoitokuluvakuutuksella, josta korvataan tapaturman tai sairauden hoidosta aiheutuneita eläinlääkärikuluja? Ja mitä pitää selvittää erityisesti vakuutusehtojen rajoitusten osalta?

Uutiset

Juhlaseminaari - yli puoli vuosisataa finanssialan osaamista

Kuluttajien auttaminen, luottamus riidanratkaisujärjestelmään, asiantuntemus ja varautuminen toimintaympäristön tuleviin muutoksiin. Nämä neljä teemaa nousivat esiin FINEn menestyksen elementteinä marraskuun seminaarissa, jossa juhlistettiin FINEn ja sen edeltäjien 50-vuotista historiaa.

Uutiset

Mitä henki- ja sairausvakuutuksista olisi hyvä tietää?

Harkitsetko henkivakuutusta? Minkälaisesta vakuutuksesta on kyse ja mitä olisi hyvä tietää ennen vakuutuksen ottamista? Minkälaisia sairauskuluvakuutuksia on tarjolla lapsille ja aikuisille, mitä vakuutuksista korvataan ja mitä ei? Tutustu päivitettyihin oppaisiimme.

Tiedotteet

Tiedote: Miten sujuvoittaa läheisen pankkiasiointia digiaikana?

Digitaaliset palvelut tekevät asioinnista virtaviivaista, mutta rajaavat ulkopuolelleen ne, joille verkon tai mobiilisovellusten käyttö on vierasta. Digiosaamattomuus hankaloittaa pääosin verkkoon siirtynyttä pankki- ja vakuutusasiointia. Keskustelu toiveista, eri vaihtoehtojen läpikäynti ja edunvalvontavaltuutuksen laatiminen ovat esimerkkejä keinoista miten läheistä voi auttaa finanssiasioiden hoidossa digiaikana.

Uutiset

Läheisten digiasioinnin haasteet ja kuinka ne ratkaistaan?

Digi- ja mobiilipalveluiden on tarkoitus tehdä päivittäisestä asioinnista ja raha-asioiden järjestelystä helppoa. Mitä tehdä, jos oma digiloikka on jäänyt ottamatta tai jos läheinen kaipaa apua asioidensa hoitoon? FINEn jaostopäällikkö Tuomas Hidén neuvoo.

Tiedotteet

Tiedote: Vakuutusasioissa rehellisyys koituu kaikkien eduksi, epärehellisyydestä maksavat kaikki

Epäilyt vakuutusvilpeistä ovat yleistyneet. Usein tapaukset liittyvät autoihin, koti-irtaimistoon tai matkalla sattuneisiin vahinkoihin, joissa vakuutusyhtiön mielestä korvauksen hakija yrittää saada korvausta vilpillisin keinoin. Vilppiepäilyn tausta voi olla kuitenkin myös väärinymmärrys, eivätkä kaikki epäselvät tapaukset ole vilpeiksi epäiltyjä.

Uutiset

Artikkeli: Vakuutusasioissa rehellisyys koituu kaikkien eduksi

Epäilyt vakuutusvilpeistä ovat yleistyneet, mutta vilppiepäilyn taustalla voi olla myös väärinymmärrys. Vilpillisesti hankituissa korvauksissa on monia riskejä, muistuttaa johtava lakimies Tuomas Siira

Tiedotteet

FINEn Pankkilautakunta on ratkaissut tänä vuonna lähes 20 phishing-tapausta

Valtaosa FINEn Pankkilautakunnan käsittelyyn tänä ja viime vuonna tulleista tapauksista on liittynyt kortti- ja pankkitunnustietojen urkintaan verkossa. Tämän vuoden aikana on annettu lähes 20 ratkaisusuositusta phishing-tapauksissa, joissa asiakkaat ovat erehtyneet asioimaan pankkien verkkosivuilta näyttävillä huijaussivuilla. Myös Microsoftin nimissä tehdyistä huijauksista on annettu useita ratkaisuja. Ratkaisusuosituksia on annettu sekä asiakkaan että pankin eduksi tapauksesta riippuen.

Tiedotteet

Pankkipalveluiden toimivuus mitataan yllättävissä elämänmuutoksissa

Elämäntilanteen yllättävät muutokset, kuten läheisen kuolema, avioero ja työttömyys vaikuttavat usein myös pankki- ja vakuutusasioiden hoitoon. Odottamattomissa tilanteissa voi olla vaikea toimia, kun tilanne on uusi ja selvitettäviä asioita paljon. Pankkiasioiden hoito koetaan usein muutostilanteissa perusteettoman hankalaksi.

Uutiset

Lakisääteisten vakuutusasioiden neuvonnassa vastataan monenlaisiin kysymyksiin

FINEen otetaan yhteyttä vapaaehtoisia vakuutuksia kuten henki-, sairaus-, yksityistapaturma-, koti-, vastuu- ja autovakuutusta koskevissa kysymyksissä. FINE antaa neuvontaa myös lakisääteistä tapaturma-, liikenne- ja potilasvakuutusta koskevissa asioissa. FINE ei kuitenkaan käsittele lakisääteistä eläkevakuutusta (työeläkeasiat), lakisääteistä sairausvakuutusta eikä työttömyysvakuutusta (Kelan ja työttömyyskassojen etuudet) koskevia asioita eikä anna niissä neuvontaa.

Pystyäksesi käyttämään chattia on teidän hyväksyttävä markkinointievästeet

Muuta evästeasetuksia