Lyhtyihin ja kynttilöiden polttamiseen liittyvät turvallisuustekijät sekä vakuutusten suojeluohjeet on hyvä ottaa kynttilöitä poltettaessa huomioon. Tärkein ohje turvalliseen kynttilätunnelmointiin on kynttilän valvonta sen palaessa.
Moni uuden lemmikkieläimen omistaja pohtii vakuutuksen tarvetta lemmikilleen. Useat vakuutusyhtiöt tarjoavat tuotteitaan – mutta mitä kannattaa huomioida vakuutuksen valinnassa? Haluaako lemmikkinsä vakuuttaa hoitokuluvakuutuksella, josta korvataan tapaturman tai sairauden hoidosta aiheutuneita eläinlääkärikuluja? Ja mitä pitää selvittää erityisesti vakuutusehtojen rajoitusten osalta?
Kuluttajien auttaminen, luottamus riidanratkaisujärjestelmään, asiantuntemus ja varautuminen toimintaympäristön tuleviin muutoksiin. Nämä neljä teemaa nousivat esiin FINEn menestyksen elementteinä marraskuun seminaarissa, jossa juhlistettiin FINEn ja sen edeltäjien 50-vuotista historiaa.
Harkitsetko henkivakuutusta? Minkälaisesta vakuutuksesta on kyse ja mitä olisi hyvä tietää ennen vakuutuksen ottamista? Minkälaisia sairauskuluvakuutuksia on tarjolla lapsille ja aikuisille, mitä vakuutuksista korvataan ja mitä ei? Tutustu päivitettyihin oppaisiimme.
Digitaaliset palvelut tekevät asioinnista virtaviivaista, mutta rajaavat ulkopuolelleen ne, joille verkon tai mobiilisovellusten käyttö on vierasta. Digiosaamattomuus hankaloittaa pääosin verkkoon siirtynyttä pankki- ja vakuutusasiointia. Keskustelu toiveista, eri vaihtoehtojen läpikäynti ja edunvalvontavaltuutuksen laatiminen ovat esimerkkejä keinoista miten läheistä voi auttaa finanssiasioiden hoidossa digiaikana.
Digi- ja mobiilipalveluiden on tarkoitus tehdä päivittäisestä asioinnista ja raha-asioiden järjestelystä helppoa. Mitä tehdä, jos oma digiloikka on jäänyt ottamatta tai jos läheinen kaipaa apua asioidensa hoitoon? FINEn jaostopäällikkö Tuomas Hidén neuvoo.
Epäilyt vakuutusvilpeistä ovat yleistyneet. Usein tapaukset liittyvät autoihin, koti-irtaimistoon tai matkalla sattuneisiin vahinkoihin, joissa vakuutusyhtiön mielestä korvauksen hakija yrittää saada korvausta vilpillisin keinoin. Vilppiepäilyn tausta voi olla kuitenkin myös väärinymmärrys, eivätkä kaikki epäselvät tapaukset ole vilpeiksi epäiltyjä.
Epäilyt vakuutusvilpeistä ovat yleistyneet, mutta vilppiepäilyn taustalla voi olla myös väärinymmärrys. Vilpillisesti hankituissa korvauksissa on monia riskejä, muistuttaa johtava lakimies Tuomas Siira
Valtaosa FINEn Pankkilautakunnan käsittelyyn tänä ja viime vuonna tulleista tapauksista on liittynyt kortti- ja pankkitunnustietojen urkintaan verkossa. Tämän vuoden aikana on annettu lähes 20 ratkaisusuositusta phishing-tapauksissa, joissa asiakkaat ovat erehtyneet asioimaan pankkien verkkosivuilta näyttävillä huijaussivuilla. Myös Microsoftin nimissä tehdyistä huijauksista on annettu useita ratkaisuja. Ratkaisusuosituksia on annettu sekä asiakkaan että pankin eduksi tapauksesta riippuen.
Elämäntilanteen yllättävät muutokset, kuten läheisen kuolema, avioero ja työttömyys vaikuttavat usein myös pankki- ja vakuutusasioiden hoitoon. Odottamattomissa tilanteissa voi olla vaikea toimia, kun tilanne on uusi ja selvitettäviä asioita paljon. Pankkiasioiden hoito koetaan usein muutostilanteissa perusteettoman hankalaksi.
FINEen otetaan yhteyttä vapaaehtoisia vakuutuksia kuten henki-, sairaus-, yksityistapaturma-, koti-, vastuu- ja autovakuutusta koskevissa kysymyksissä. FINE antaa neuvontaa myös lakisääteistä tapaturma-, liikenne- ja potilasvakuutusta koskevissa asioissa. FINE ei kuitenkaan käsittele lakisääteistä eläkevakuutusta (työeläkeasiat), lakisääteistä sairausvakuutusta eikä työttömyysvakuutusta (Kelan ja työttömyyskassojen etuudet) koskevia asioita eikä anna niissä neuvontaa.
Auta meitä kehittämään verkkosivujamme vastaamalla lyhyeen kyselyymme