Haku

Blogi: Palvelua asiakkaille, joilla on maksuhäiriö- merkintä, onhan sitä?

Maksuhäiriömerkintöjen määrän on ennakoitu kasvavan nyt, kun kulutusluottoja koskeva sääntely kiristyi. On myös todettu, että maksuhäiriömerkintä ei ole vain yksilön vaan koko yhteiskunnan ongelma siinä vaiheessa, kun merkintä rajoittaa yksilön mahdollisuuksia toimia yhteiskunnan jäsenenä. Onko meillä valmius kohdata, neuvoa ja auttaa niitä luottotietonsa menettäneitä, jotka haluavat korjata tilanteensa ja toimia kuten kuka tahansa muukin?

Jokainen yksittäinen uusi maksuhäiriömerkintä on hyödyllinen siltä osin, kun se toimii saajansa lisävelkaantumisen jarruna ja jopa esteenä. Mutta siihenpä hyödyllisyys yksittäisen yksilön kannalta taitaa jäädä, muilta osin maksuhäiriömerkintä hankaloittaa elämää monella tapaa.

FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa vastataan toistuvasti kysymyksiin maksuhäiriömerkinnän vaikutuksesta pankki- ja vakuutuspalvelujen saamiseen. Vastaus on aina sama: yksittäinen maksuhäiriömerkintä on harvoin este palvelujen saamiselle, mutta palvelujen sisältö voi rajoittua tai niille tulla muunlaisia ehtoja.

Kannustamme asiakkaitamme neuvotteluihin palveluntarjoajien kanssa. Maksuhäiriömerkinnästä huolimatta ei pidä luovuttaa eikä hoitaa velkaa uudella velalla. 

Ensimmäinen keino on kuitenkin aina koittaa neuvotella maksuohjelmasta palveluntarjoajan kanssa.

FINEn asiakkaille antama neuvo on samalla haaste kaikille velkojille ja laskuttajille, niin finanssialalla kuin sen ulkopuolellakin: löytäähän asiakas, joka haluaa neuvotella maksuohjelmasta tai vaikkapa ennakkomaksuehdosta keskustelukumppanin ja saa asiansa etenemään? Vastaako joku puhelimeen tai muussa kanavassa ja onhan olemassa prosessi, jota noudatetaan, kun tulee yhteydenotto asiakkaalta, jolla on maksuhäiriömerkinnästä huolimatta halu laittaa elämänsä kuntoon?

 

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!