Näissä asioissa autamme
Näissä asioissa autamme
Lue lisää
Hae tietoa ratkaisusta
Ratkaisutietokanta
Lue lisää
Uutiskirje: Signaaleja ja ilmiöitä finanssiasioiden neuvonnassa ja riidanratkaisussa
ti 4. helmikuuta 2020 11.23.16
Ihmiset ottavat matalalla kynnyksellä yhteyttä neuvontaamme. Näemme FINEssä ensimmäisenä signaalit, kun asiat eivät ole finanssiasioissa kohdallaan. Kokosimme tähän uutiskirjeeseen näitä huomioita sekä tilastotietoa viime vuoden vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioista neuvonnan ja riidanratkaisun näkökulmista.
|
Helmikuu 2020 |
Jos luet viestin mieluummin selaimella, klikkaa tästä
|
|
|
 |
Ajankohtaista |
 |
|
|
|
Ihmiset ottavat matalalla kynnyksellä yhteyttä neuvontaamme. Näemme FINEssä ensimmäisenä signaalit, kun asiat eivät ole finanssiasioissa kohdallaan. Kokosimme tähän uutiskirjeeseen näitä huomioita sekä tilastotietoa viime vuoden vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioista neuvonnan ja riidanratkaisun näkökulmista. |
|
|
|
Neuvonnan tarve kasvoi, hieman vähemmän riitoja
FINEen tuli vuoden 2019 aikana 8 400 asiakasyhteydenottoa. Yhteydenottojen määrä ja erityisesti henkilökohtaisen puhelinneuvonnan tarve kasvoivat. Eniten yhteydenottoja tuli vakuutusasioissa, joita oli 5 600. Pankkiasioissa yhteydenottojen määrä oli 2 200 ja sijoitusasioissa 600.
Toiminnastamme on lähes 90 % neuvontaa ja loput noin 10 % asiakkaiden ja palveluntarjoajien välisten riitojen ratkaisua.
Lue lisää» |
|
|
|
Vahinkojen korvattavuudesta kiistaa
Vakuutusasioissa yleisimpiä viime vuoden yhteydenottojen syitä olivat vahinkojen korvattavuus. Henkilövahingoissa kyse oli tyypillisesti aiheutuneen vamman vakavuudesta sekä haitasta ja sitä kautta korvauksen määrästä.
Ongelmana oli usein myös vakuutusyhtiön päätöksenteon hitaus ja viipyminen sekä toisaalta vahinkojen selvittäminen.
Vakuutuslajeittain jaoteltuna eniten yhteydenottoja tuli kotivakuutuksista, toiseksi eniten yksityistapaturmavakuutuksista ja kolmanneksi eniten vastuuvakuutuksista.
Lue lisää » |
|
|
|
Pankkiasioissa palautetta palveluiden laadusta
Pankkiasioissa riideltiin vähän, mutta neuvonnassa nousi vahvasti esiin tyytymättömyys palvelun laatuun ja ruuhkiin eri palvelukanavissa. Lisääntynyt sääntely ja määräyksien noudattaminen tuovat helposti mukanaan jäykkiä toimintatapoja, jotka asiakkaat kokevat huonona palveluna.
Eri asiakasryhmistä etenkin ikäihmiset ja digitaidottomat kokivat palveluiden saatavuuden huonoksi. Asiakkaan tuntemiseen ja tunnistamiseen liittyviä prosesseja pidettiin osittain tungettelevina, suoraviivaisina ja joustamattomina. Lue lisää » |
|
|
|
Sijoitusasioissa usein kyse sijoitusvakuutuksista
Yli puolet sijoitussektorin yhteydenotoista liittyi sijoitusvakuutuksiin, erityisesti tiedonantovelvollisuutta koskeviin kysymyksiin. Kasvussa olivat kysymykset FINEn toimivallan ulkopuolelle jäävien palveluntarjoajien toiminnasta ja tuotteista.
Isojen sijoituspalveluja tarjoavien toimijoiden asiakkailta ja perinteisistä arvopaperiasioista tuli käytännössä vain yksittäisiä yhteydenottoja.
Lue lisää » |
|
|
|
Etsimme toimistoassistenttia mukavaan työporukkaamme
Etsimme vakituiseen työsuhteeseen toimistoassistenttia. Kyseessä on vakituinen työsuhde sekä työrooli, jossa painottuvat monipuolisen toimistotyön ohella viestinnän eri tehtävät. Työt alkavat mahdollisimman pian, hakuaika päättyy 14.2.2020.
Meillä on tarjota mielenkiintoinen ja haasteellinen työtehtävä, loistava sijainti hyvien kulkuyhteyksien päässä, asiantuntevat ja mukavat työkaverit sekä miellyttävä työympäristö.
Lue lisää tehtävästä täältä: StaffPoint »
|
|
|
|
|
|