Uutishuone

Kooste Järki, tunteet ja hyvä tapa -seminaarista FINEssä, linkki tallenteeseen

to 3. syyskuuta 2020 13.48.52

Kooste aiheista ja linkki FINEn seminaarin tallenteeseen
 

Syyskuu 2020

Jos luet viestin mieluummin selaimella, klikkaa tästä
 
 
 

 
 
 
 

Järki, tunteet ja hyvä tapa aiheina FINEn seminaarissa

FINEn syysseminaarissa olivat esillä isot teemat: järki, tunteet ja hyvä tapa. Nämä kaikki nousevat esiin neuvonnassamme ja riidanratkaisussamme joka päivä, kun ratkomme ongelmatilanteita riippumattomasti ja puolueettomasti. Lähestyimme teemaa niin keskusteluälykkyyden, finanssialan omien linjausten kuin käytännön kokemustemme kautta.

Kiitos kaikille, yli 500:lle yhteistyökumppanillemme, jotka olitte seuraamassa seminaariamme. Oheisesta koosteesta näet esitysten aiheet ja lyhyet katsaukset sisältöihin. Voit myös katsoa koko seminaarin tallenteen tästä linkistä.

 

 
 
   
 
 
Helena Åhman, tekniikan tohtori, KM

Järki ja tunteet - tilannetajusta menestystekijä

Työpsykologiasta väitellyt tekniikan tohtori, KM Helena Åhman tuo uusia näkökulmia, käytännön malleja ja työkaluja, miten paineisissa tilanteissa voi onnistua entistäkin paremmin.

Helena on hakenut lisäoppia keskusteluälykkyyteen sekä Harvardista, mm. FBI:n, Scotland Yardin ja CIA:n entisiltä panttivankineuvottelijoilta yhtä lailla kuin Suomen parhailta neuvottelijoilta, sovittelijoilta, johtajilta ja rauhanvälittäjiltä.

 
 
 
Lea Mäntyniemi, johtaja, Finanssiala ry

Hyvä tapa finanssialalla

Johtaja Lea Mäntyniemi pureutuu aiheessaan ’Hyvä tapa finanssialalla’ yritysten toiminnan, vastuullisuuden, maineen rakentamisen sekä tutkimuksen kautta.

Hyvä tapa on vahvasti mukana finanssialan lainsäädännössä ja itsesääntelyohjeissa. Palveluntarjoajien toiminnan lainmukaisuuden rinnalle nostetaan toiminnan eettinen kestävyys ja kohtuullisuus, hyvän tavan sääntelyn tulevaisuus sekä vastuullisuuden teesit.

 
 
 
Tuomas Hidén, jaostopäällikkö, FINE

Hyvä pankkitapa – poimintoja asiakkaan näkökulmasta

Tuomas Hidén nostaa esiin huomioita FINEn neuvonnastaja erityisesti siitä, miten asiakkaat ymmärtävät hyvän pankkitavan. Hyvä tapa nousee tyypillisimmin esiin yhteydenotoissa, joissa asiakkaat kritisoivat pankin asiakaspalvelua, sen vaikeaa saavutettavuutta ja ruuhkaisuutta.

Digitalisaation mukanaan tuomien monien parannusten rinnalla näkyvät myös kehityksen toinen puoli ja palveluiden karsiminen. Hyvä tapa, maalaisjärki ja tapauskohtainen harkinta nousevat esiin myös asiakkaan tuntemiseen ja rahanpesun estämiseen liittyvissä kysymyksissä sekä peruspankkipalveluiden myönnöstä niille, joille luottolaitoslaki ei niitä takaa.

 
 
 
Tuomas Siirala, jaostopäällikkö, FINE

Edunvalvonta ja kotivakuutuksen irtisanominen

Tuomas Siirala valottaa edunvalvontaan ja kotivakuutuksen irtisanomiseen liittyvän tapausesimerkin kautta miten asiakkaan elämäntilanne, tiedon ja avun tarve voivat vaihdella voimakkaastikin ja millaisia sudenkuoppia matkalla voi olla.

Hyvää vakuutustapaa puntaroidaan erityisesti tiedon antamisen ja asiakkaan tilanteen selvittämisen sekä vakuutusyhtiön neuvontavelvollisuuden näkökulmasta. Vaikka vastaavat tapaukset eivät FINEssä olekaan kovin yleisiä, on oletettavaa, että väestön ikääntymisen myötä myös edunvalvontaan liittyvien kysymysten merkitys tulee nousemaan.

 

 
 
 
Emilia Hanén, jaostopäällikkö, FINE

Päätöksenteko puhelimessa – uhka vai mahdollisuus?

Viime vuosien aikana vakuutuksissa on kehitetty monenlaisia joustavia ja nopeita korvausjärjestelmiä, joista asiakkaat myös kovasti pitävät.

Emilia Hanén tuo esiin neuvontaan ja riidanratkaisuun tulleita tapauksia, jotka liittyvät puhelimitse saatuihin päätöksiin. Tärkeä havainto esimerkeissä on, että asioihin ja niiden käsittelyyn täytyy pystyä palaamaan jälkikäteen. Prosessien kulkua täytyy voida jälkikäteen selvittää, vaikka samalla tähdätään asiakaspalvelun keveyteen, nopeuteen ja helppouteen.

 
 
 
Harri Isokoski, johtava lakimies, FINE

Vastuullisuus korvaustoiminnassa

Harri Isokosken puheenvuorossa pureudutaan yritysvakuutusten maailmaan ja sieltä kumpuaviin asiakaskokemuksiin sopimus- ja vahinkotilanteista.  Mitä monimutkaisempiin sopimuksiin ja toimintaympäristöön mennään, sitä selkeämmin korostuvat asiantuntemuksen, henkilöstön koulutuksen, kokemuksen ja osaamisen merkitys vakuutusyhtiöissä.

Vastuullisuus korvaustoiminnassa sisältää huolehtimisen siitä, että asiakas saa kaikki korvaukset, joihin hän on oikeutettu. Vastuullisuutta ovat erityisesti myös korvattavuuden selvittäminen yhdessä asiakkaan kanssa sekä tiedonkulun sujuvuus vakuutusyhtiön sisällä.

 
 
 
Tuomas Korkeamäki, jaostopäällikkö, FINE

Vastuunvalinta ja korvauspiirin rajoitukset – yhdenvertaisuus ja tasa-arvo

Yhteiskunnassa yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat yhä enemmän esillä ja näkyvät läpitunkevasti kaikilla eri yhteiskunnan osa-alueilla. Tuomas Korkeamäki tuo esiin muuttuvan sääntelyn mukanaan tuomia uudenlaisia tulkintaongelmia ja Vakuutuslautakunnan tapausesimerkkejä. Kun vakuutusturva asiakkaan näkökulmasta päättyy juuri suurimman tarpeen alkaessa, on asiakkaan luontevaa vedota yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon.

Asiakkaan käsitys hyvän tavan mukaisuudesta tarkoittaa odotusta toiminnan tasapuolisuudesta, tiedon, avun ja neuvojen saamista, palveluiden saatavuutta ja sitä, että asiakkaita varjeltaisiin erilaisilta aukkopaikoilta ja ongelmilta. Asiakkaan kannalta ymmärrettävää ja samalla myös haastavaa koko finanssialan ja yhteiskunnankin kannalta.

 
 
   
 
 
 

Katso tallenne ja anna palautetta

Jos et ehtinyt katsoa seminaariamme suorana lähetyksenä, voit katsoa sen tallenteelta tämän linkin kautta.

Auta meitä kehittämään uusia seminaareja ja webinaareja vastaamalla myös palautekyselyyn tämän linkin kautta.

 
 


 

Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki  |  www.fine.fi

 

 

Kerro kaverille
uutiskirjeestämme

 
 
  Tilaa uutiskirje, peruuta tilaus tai vaihda sähköpostiosoitteesi tästä.  
 
 
  Powered by Postiviidakko  
 

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!