Uutishuone

Henkilökohtainen neuvonta estää riitoja vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa

ma 14. tammikuuta 2019 07.00.00

FINEen otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioihin liittyvissä kysymyksissä vuoden 2018 aikana 7 700 kertaa. Trendi asioiden ratkaisemisessa jo alkuvaiheen neuvonnassa vahvistui entisestään. Neuvonta-asioita oli jopa 88 % kaikista asioista ja riitoja 12 %, neljä prosenttiyksikköä edellisvuotta vähemmän. Yhteydenotoista 72 % oli vakuutusasioita, pankkiasioita oli 24 % ja sijoitusasioita 4 %.

Neuvonnassa esiin nousivat asiakaspalvelun saatavuuteen ja saavutettavuuteen liittyvät kysymykset ja asiakaskokemukset. Sähköiset palvelut ovat useimmille asiakkaille tervetulleita, mutta digitalisaation myötä pinnalle ovat kuitenkin nousseet uudentyyppiset asioinnin hankaluudet.

”Usein asiakas soittaa meille, koska ei tavoita asiakaspalvelijaa vakuutusyhtiössä tai pankissa tai hänen odottamaansa korvauspäätöstä ei kuulu. Yhä enemmän kysytään myös tunnistautumisen hankaluuksista, jos esimerkiksi puhelin on rikki, asiakkaalla ei ole verkkopankkitunnuksia tai asianmukaista henkilökorttia taikka passia”, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo.

Henkilökohtaisen neuvonnan tarve ja neuvonnan vaikutus finanssiasioiden ongelmatilanteiden ratkeamiseen näkyvät FINEssä vahvasti.

”Kun asiakas käy asiaansa läpi neuvontamme kanssa henkilökohtaisesti, löydetään ratkaisu asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä nopeammin, ilman turhaa riitelyä. Helpointa pulmatilanteet on yleensä selvittää puhelimitse”, Reunanen jatkaa.

Yhteydenotot jaotellaan FINEssä neuvonta- ja riita-asioihin.

”Neuvonta-asioina käsitellään esimerkiksi kysymyksiä vakuutusten korvauspäätöksistä, miksi joitain asioita korvataan ja joitain ei, sekä kysymyksiä sopimusehdoista ja palveluntarjoajan, esimerkiksi pankin, menettelytavoista. Riita-asioina käsitellään niitä tapauksia, joissa ei neuvottelun avulla päästä yhteisymmärrykseen sekä usein hyvin monimutkaisia ja linjaratkaisuja edellyttäviä asioita”, Reunanen sanoo.

FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut ovat asiakkaille maksuttomia. FINE ei kuitenkaan laadi valituksia asiakkaiden puolesta. Neuvontaan voi olla yhteydessä puhelimitse tai sähköisen yhteydenottolomakkeen avulla. Riitoihin annettuihin ratkaisusuosituksiin voi tutustua fine.fi -verkkosivuilla.

Lisätietoja:
Elli Reunanen, toimitusjohtaja, p. 050 527 9717, elli.reunanen(at)fine.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, p. 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi

Ole ystävällinen ja vastaa seuraaviin väittämiin