Mobiilimaksaminen
Mobiilimaksamisella tarkoitetaan palvelujen tai tuotteiden maksamista älypuhelimen avulla. Älypuhelimella maksaminen perustuu usein korttimaksamiseen eli kuluttajalla on puhelimessaan sovellus, johon on syötetty yhden tai useamman kortin tiedot. Maksukortin lisäksi voi joidenkin palveluiden maksamiseen käyttää sovelluksia, joissa maksamiseen käytetään tilinumeroa tai puhelinlaskua.
Mobiilimaksamisen sovelluksissa on eroavaisuuksia ja kannattaakin tutustua huolella sovelluksen ehtoihin ja ohjeisiin.
Turvallinen mobiilimaksaminen
Älypuhelinta voi käyttää maksamiseen erilaisissa käyttöympäristöissä; kaupan kassalla, verkkokaupassa tai kaverille maksettaessa. Kun älypuhelinta käytetään maksamiseen, tulee puhelinta säilyttää yhtä huolellisesti kuin maksukorttia.
Vinkkejä turvalliseen mobiilimaksamiseen:
- Valitse tunnusluvuksi eri luku kuin mitä käytät muihin sovelluksiin tai puhelimeen kirjautumiseen. Joissain sovelluksissa voit myös käyttää sormenjälkeä kirjautumiseen
- Älä anna puhelintasi kenellekään tuntemattomalle
- Suojaa maksusovelluksen tunnuslukusi
- Huolehdi puhelimesi päivityksistä
- Kirjaudu ulos maksusovelluksesta silloin, kun et käytä sitä
Mobiilimaksaminen edellyttää yleensä sovellukseen kirjautumista ja kunkin maksun hyväksymistä erikseen – kukaan ei siis voi huomaamattasi veloittaa maksusovellukseltasi mitään.
Puhelin hukassa
Mikäli puhelimesi on kadonnut tai varastettu, kannattaa asiasta ilmoittaa maksusovelluksen ehtojen mukaisesti myös palveluntarjoajalle. Näin palveluntarjoaja voi tarvittaessa sulkea maksusovelluksen.
Maksusovelluksiin kirjatut korttitiedot ovat yleensä näkyvillä vain osittain, joten niitä ei pääse sovelluksesta urkkimaan, vaikka maksusovelluksen saisikin auki.
Kuten korttimaksamisessa yleensä, kannattaa oman korttitilin tapahtumia käydä katsomassa säännöllisesti. Mikäli huomaat tililläsi tapahtumia, joita et tunnista, niin ota yhteyttä omaan pankkiisi.
Jaa somessa: