Blogi

ti 15. toukokuu 2018

Blogi: Vahinkopaniikki

Apua, rikkoutunut käyttövesiputki on pikkuhiljaa tiputellut vettä omakotitalon rakenteisiin ja kosteuskartoituksessa on todettu rakennuksen olevan umpihomeessa. Kodin omistajan mieli täyttyy epävarmuudesta ja vailla vastausta olevista kysymyksistä. Maksaako vakuutusyhtiö korjaustoimenpiteet? Saadaanko irtaimisto puhdistettua, vai onko kaikki tavarat pakko hävittää? Millainen parketti saadaan olohuoneeseen? Maksetaanko itse tehdystä työstä jotain korvauksia? Entä matkakulut ja puhelinkulut? Kuka on vastuussa, jos myöhemmin huomataan, että korjaustyöt on hoidettu huonosti?

 

Vahingot, etenkin suuret sellaiset, ovat ainutkertaisia niitä kokeville ihmisille. Yhtäkkiä elämä täyttyy vahinkoon liittyvistä asioista: kylpyhuoneen uusien kaakelien valinnasta, sijaisasunnon sijaintiin totuttelusta, urakoitsijan työn etenemisen seuraamisesta, terveystarkastajan lausunnoista, puheluista vakuutusyhtiöön. Miten selventää omia ajatuksia, kun vahingon käsittely on kesken ja paniikki pyrkii pintaan?

 

Vaikka korvauspäätöksen odottaminen voi joissain tilanteissa tuntua pieneltä ikuisuudelta, on hyvä muistaa, että asiat saadaan aina jollain tavalla päätökseen. Korvauskäsittelyn aikana pyritään selvittämään vahingon synnyn syytä ja vahingon laajuutta. Vahingon syy on selvitettävä, jotta vakuutusyhtiö voisi tehdä päätöksen siitä, onko se vakuutusehtojen mukaan korvausvastuussa vahingosta. Vakuutusyhtiön tulee antaa korvausratkaisu joutuisasti ja viimeistään kuukauden kuluttua siitä, kun sillä on ollut käytössään vastuunsa selvittämiseksi tarpeelliset asiakirjat. Vakuutusyhtiön vastuun arvioimiseksi tarpeellisilla asiakirjoilla tarkoitetaan esimerkiksi sellaisia selvityksiä, joiden perusteella saadaan selville minkä suuruinen vahinko on aiheutunut ja kenelle korvaus tulee maksaa.

 

Suurimmasta osasta vahinkoasioita ei tule riitaa asiakkaan ja vakuutusyhtiön välille. Myös iso osa orastavista erimielisyyksistä päättyy lopulta yhteisymmärrykseen. Joskus asioista ei kuitenkaan päästä sopuun. Useilla vakuutusyhtiöillä on sisäinen muutoksenhakuelin, joka voi kulkea esimerkiksi nimellä asiakasasiamies, asiakasvaltuutettu tai asiakassovittelutoimisto. Sisäinen muutoksenhaku on hyvä reitti saada asiaa edistettyä ensivaiheessa. Käsittely tällaisessa elimessä on puolueetonta eikä ole sidottua vakuutusyhtiön korvauspalvelussa aiemmin esitettyihin tulkintoihin. Sisäisissä muutoksenhakuelimissä työskentelevät ovat tavallisesti taustaltaan juridisen koulutuksen saaneita ja hyvin kokeneita vakuutusalan asiantuntijoita.

 

FINEstä voi pyytää puolueetonta neuvoa maksutta. Asiakas voi myös valittaa vakuutusyhtiön päätöksestä joko FINEen tai kuluttajariitalautakuntaan, joissa annetaan suositusluonteinen ratkaisu siitä, kenen maksettavaksi kustannukset jäävät. Ratkaisut ovat luonteeltaan suosituksia, eli osapuolten ei ole pakko noudattaa niitä, mutta noudattamisprosentti on silti hyvä. Vahinkovakuutusyhtiöt noudattivat vuonna 2017 FINEn ratkaisusuosituksia 99 %:sesti. Asiaa on mahdollista hoitaa myös yleisessä tuomioistuimessa, jossa asioidessaan asiakkaan tulee kuitenkin muistaa kuluriski.

Article line divider

Kirjoittanut

Iiris Puhakka

Vakuutusasiantuntija

Blogi: Poikkeustilanteet ja taloudellinen varautuminen

Uutiskuvat sodasta Ukrainassa ja nopeasti muuttunut turvallisuustilanne on vienyt uutistilan kaksi vuotta otsikoita hallinneelta koronapandemialta, joka ei sekään ole kadonnut minnekään. FINEn neuvonnassa sodan heijastumat ovat toistaiseksi liittyneet lähinnä pankkiasioihin. Pinnalla ovat olleet asiakkaiden huolet liittyen pankkiasioiden hoitoon, pankkitilin avaamiseen, talletussuojaan ja säästöihin, käteisvaroihin ja pankkijärjestelmän toimivuuteen.

Lue lisää

Blogi: Tiskiallaskaappi ja vesivahinko

Vesi vanhin voitehista. Tämä vanha sanonta tarkoittaa, että vesi on hyväksi ihmiselle niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Juomavesi ei kuitenkaan aina päädy keittiön hanasta vesilasiin vaan vuotaa syystä tai toisesta jo tiskialtaan allaskaapissa, päätyy lattia- ja seinärakenteisiin ja kaikessa hiljaisuudessa jopa naapurin puolelle...

Lue lisää

Blogi: Klassikon paluu

Tapaturmiin liittyvä klassikko-ongelma on herännyt horroksesta. Asiakkaat ihmettelevät mikä on ulkoinen tekijä tapaturmassa; voiko se olla foam roller-putkirulla, keilapallo taikka kuntopallo. Vastaus riippuu siitä, mitä asiakkaalle on tapahtunut. Jos keilapallo tipahtaa varpaalle, niin kyllä ulkoinen tekijä on varpaan murskannut. Aina näin ei kuitenkaan aina ole, vaan ratkaisevaa on se, mitä keilapallolla oli tekemässä. Tämä asia on vaikea ymmärtää.

Lue lisää

Blogi: Talkoilla voi saada paljon aikaan - myös vahinkoa....

Omakotitalokauppa käy kuumana. Mökit viedään käsistä ja mökkitontit ostetaan näkemättä. Ne, jotka eivät osta uutta remontoivat nuhruisilta näyttäviä nurkkiaan. Ostettavaa, myytävää ja päivitettävää tuntuu riittävän mutta remonttimiehistä on huutava pula. Tässä kohtaa usea turvautuu sukulaisiin ja tuttaviin ja järjestää talkoot. Yksi huolenaihe on vähemmän, kun talkooväki on vakuutettu.

Lue lisää

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!