Blogi

ti 15. toukokuu 2018

Blogi: Vahinkopaniikki

Apua, rikkoutunut käyttövesiputki on pikkuhiljaa tiputellut vettä omakotitalon rakenteisiin ja kosteuskartoituksessa on todettu rakennuksen olevan umpihomeessa. Kodin omistajan mieli täyttyy epävarmuudesta ja vailla vastausta olevista kysymyksistä. Maksaako vakuutusyhtiö korjaustoimenpiteet? Saadaanko irtaimisto puhdistettua, vai onko kaikki tavarat pakko hävittää? Millainen parketti saadaan olohuoneeseen? Maksetaanko itse tehdystä työstä jotain korvauksia? Entä matkakulut ja puhelinkulut? Kuka on vastuussa, jos myöhemmin huomataan, että korjaustyöt on hoidettu huonosti?

 

Vahingot, etenkin suuret sellaiset, ovat ainutkertaisia niitä kokeville ihmisille. Yhtäkkiä elämä täyttyy vahinkoon liittyvistä asioista: kylpyhuoneen uusien kaakelien valinnasta, sijaisasunnon sijaintiin totuttelusta, urakoitsijan työn etenemisen seuraamisesta, terveystarkastajan lausunnoista, puheluista vakuutusyhtiöön. Miten selventää omia ajatuksia, kun vahingon käsittely on kesken ja paniikki pyrkii pintaan?

 

Vaikka korvauspäätöksen odottaminen voi joissain tilanteissa tuntua pieneltä ikuisuudelta, on hyvä muistaa, että asiat saadaan aina jollain tavalla päätökseen. Korvauskäsittelyn aikana pyritään selvittämään vahingon synnyn syytä ja vahingon laajuutta. Vahingon syy on selvitettävä, jotta vakuutusyhtiö voisi tehdä päätöksen siitä, onko se vakuutusehtojen mukaan korvausvastuussa vahingosta. Vakuutusyhtiön tulee antaa korvausratkaisu joutuisasti ja viimeistään kuukauden kuluttua siitä, kun sillä on ollut käytössään vastuunsa selvittämiseksi tarpeelliset asiakirjat. Vakuutusyhtiön vastuun arvioimiseksi tarpeellisilla asiakirjoilla tarkoitetaan esimerkiksi sellaisia selvityksiä, joiden perusteella saadaan selville minkä suuruinen vahinko on aiheutunut ja kenelle korvaus tulee maksaa.

 

Suurimmasta osasta vahinkoasioita ei tule riitaa asiakkaan ja vakuutusyhtiön välille. Myös iso osa orastavista erimielisyyksistä päättyy lopulta yhteisymmärrykseen. Joskus asioista ei kuitenkaan päästä sopuun. Useilla vakuutusyhtiöillä on sisäinen muutoksenhakuelin, joka voi kulkea esimerkiksi nimellä asiakasasiamies, asiakasvaltuutettu tai asiakassovittelutoimisto. Sisäinen muutoksenhaku on hyvä reitti saada asiaa edistettyä ensivaiheessa. Käsittely tällaisessa elimessä on puolueetonta eikä ole sidottua vakuutusyhtiön korvauspalvelussa aiemmin esitettyihin tulkintoihin. Sisäisissä muutoksenhakuelimissä työskentelevät ovat tavallisesti taustaltaan juridisen koulutuksen saaneita ja hyvin kokeneita vakuutusalan asiantuntijoita.

 

FINEstä voi pyytää puolueetonta neuvoa maksutta. Asiakas voi myös valittaa vakuutusyhtiön päätöksestä joko FINEen tai kuluttajariitalautakuntaan, joissa annetaan suositusluonteinen ratkaisu siitä, kenen maksettavaksi kustannukset jäävät. Ratkaisut ovat luonteeltaan suosituksia, eli osapuolten ei ole pakko noudattaa niitä, mutta noudattamisprosentti on silti hyvä. Vahinkovakuutusyhtiöt noudattivat vuonna 2017 FINEn ratkaisusuosituksia 99 %:sesti. Asiaa on mahdollista hoitaa myös yleisessä tuomioistuimessa, jossa asioidessaan asiakkaan tulee kuitenkin muistaa kuluriski.

Jaa:

Kirjoittanut

Iiris Puhakka

Vakuutusasiantuntija

Blogi: Sitten kun..., ei kun heti!

Mikä on sinulle niin tärkeää, että siitä voisi tehdä uuden vuoden lupauksen?

Lue lisää

Blogi: Mistä apua pankki- ja vakuutusasiointiin?

Läheisten apu on tärkeää, kun oma asioiden hoito muuttuu hankalaksi tai ei onnistu lainkaan.

Lue lisää

Blogi: Auto katosi koeajossa

Korvaako vakuutus, jos koeajolle annettu ajoneuvo katoaa tai löytyy vahingoittuneena?

Lue lisää

Blogi: Palvelua asiakkaille, joilla on maksuhäiriö- merkintä, onhan sitä?

Lue lisää