Blogi

ke 4. syyskuu 2019

Blogi: Palvelua asiakkaille, joilla on maksuhäiriö- merkintä, onhan sitä?

Maksuhäiriömerkintöjen määrän on ennakoitu kasvavan nyt, kun kulutusluottoja koskeva sääntely kiristyi. On myös todettu, että maksuhäiriömerkintä ei ole vain yksilön vaan koko yhteiskunnan ongelma siinä vaiheessa, kun merkintä rajoittaa yksilön mahdollisuuksia toimia yhteiskunnan jäsenenä. Onko meillä valmius kohdata, neuvoa ja auttaa niitä luottotietonsa menettäneitä, jotka haluavat korjata tilanteensa ja toimia kuten kuka tahansa muukin?

Jokainen yksittäinen uusi maksuhäiriömerkintä on hyödyllinen siltä osin, kun se toimii saajansa lisävelkaantumisen jarruna ja jopa esteenä. Mutta siihenpä hyödyllisyys yksittäisen yksilön kannalta taitaa jäädä, muilta osin maksuhäiriömerkintä hankaloittaa elämää monella tapaa.

FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa vastataan toistuvasti kysymyksiin maksuhäiriömerkinnän vaikutuksesta pankki- ja vakuutuspalvelujen saamiseen. Vastaus on aina sama: yksittäinen maksuhäiriömerkintä on harvoin este palvelujen saamiselle, mutta palvelujen sisältö voi rajoittua tai niille tulla muunlaisia ehtoja.

Kannustamme asiakkaitamme neuvotteluihin palveluntarjoajien kanssa. Maksuhäiriömerkinnästä huolimatta ei pidä luovuttaa eikä hoitaa velkaa uudella velalla. 

Ensimmäinen keino on kuitenkin aina koittaa neuvotella maksuohjelmasta palveluntarjoajan kanssa.

FINEn asiakkaille antama neuvo on samalla haaste kaikille velkojille ja laskuttajille, niin finanssialalla kuin sen ulkopuolellakin: löytäähän asiakas, joka haluaa neuvotella maksuohjelmasta tai vaikkapa ennakkomaksuehdosta keskustelukumppanin ja saa asiansa etenemään? Vastaako joku puhelimeen tai muussa kanavassa ja onhan olemassa prosessi, jota noudatetaan, kun tulee yhteydenotto asiakkaalta, jolla on maksuhäiriömerkinnästä huolimatta halu laittaa elämänsä kuntoon?

 

Article line divider

Kirjoittanut

Elli Reunanen

Toimitusjohtaja

Blogi: Poikkeustilanteet ja taloudellinen varautuminen

Uutiskuvat sodasta Ukrainassa ja nopeasti muuttunut turvallisuustilanne on vienyt uutistilan kaksi vuotta otsikoita hallinneelta koronapandemialta, joka ei sekään ole kadonnut minnekään. FINEn neuvonnassa sodan heijastumat ovat toistaiseksi liittyneet lähinnä pankkiasioihin. Pinnalla ovat olleet asiakkaiden huolet liittyen pankkiasioiden hoitoon, pankkitilin avaamiseen, talletussuojaan ja säästöihin, käteisvaroihin ja pankkijärjestelmän toimivuuteen.

Lue lisää

Blogi: Tiskiallaskaappi ja vesivahinko

Vesi vanhin voitehista. Tämä vanha sanonta tarkoittaa, että vesi on hyväksi ihmiselle niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Juomavesi ei kuitenkaan aina päädy keittiön hanasta vesilasiin vaan vuotaa syystä tai toisesta jo tiskialtaan allaskaapissa, päätyy lattia- ja seinärakenteisiin ja kaikessa hiljaisuudessa jopa naapurin puolelle...

Lue lisää

Blogi: Klassikon paluu

Tapaturmiin liittyvä klassikko-ongelma on herännyt horroksesta. Asiakkaat ihmettelevät mikä on ulkoinen tekijä tapaturmassa; voiko se olla foam roller-putkirulla, keilapallo taikka kuntopallo. Vastaus riippuu siitä, mitä asiakkaalle on tapahtunut. Jos keilapallo tipahtaa varpaalle, niin kyllä ulkoinen tekijä on varpaan murskannut. Aina näin ei kuitenkaan aina ole, vaan ratkaisevaa on se, mitä keilapallolla oli tekemässä. Tämä asia on vaikea ymmärtää.

Lue lisää

Blogi: Talkoilla voi saada paljon aikaan - myös vahinkoa....

Omakotitalokauppa käy kuumana. Mökit viedään käsistä ja mökkitontit ostetaan näkemättä. Ne, jotka eivät osta uutta remontoivat nuhruisilta näyttäviä nurkkiaan. Ostettavaa, myytävää ja päivitettävää tuntuu riittävän mutta remonttimiehistä on huutava pula. Tässä kohtaa usea turvautuu sukulaisiin ja tuttaviin ja järjestää talkoot. Yksi huolenaihe on vähemmän, kun talkooväki on vakuutettu.

Lue lisää

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!