Blogi

ti 12. marraskuu 2019

Blogi: Mistä apua pankki- ja vakuutusasiointiin?

Viime viikolla sai mediasta lukea ikäihmisten surullisia kokemuksia pankkiasioinnin pelottavuudesta ja hankaluudesta. Jutuissa oli esillä käteisen saamisen hankaluus ja automaattien ja kaikenlaisen0 digiasioinnin vaikeus. Joku kertoi nostavansa pankkiin joskus päästessään reippaasti käteistä ja joskus jopa jättävänsä ruokaa ostamatta, jotta käteinen riittäisi pidempään. Nämä ovat toki yksittäistapauksia, mutta tosiasia on, että erilaiset erityisryhmät eivät välttämättä pysy mukana pankki- ja muiden palvelujen kehittyessä ja digitalisoituessa.

Erityisryhmiä on pankki- ja vakuutusasioinnin tarjonnassa pyritty huomioimaan monella tapaa ja monet pankit tarjoavat digiopastusta asiakkaille, joilta sitä puuttuu. Käteisen nostamismahdollisuus on siirtynyt osin konttoreista ja automaateilta kauppojen ja huoltoasemien kassoille, joissa on edelleen mahdollisuus henkilökohtaiseen palveluun. Tieto käteisen saatavuuden nykyisistä mahdollisuuksista ei tunnu saavuttaneen käteisen käyttäjiä riittävän laajasti. Mutta totta on, että käteisen saaminen kaupan kassalta edellyttää, että asiakkaalla on pankkikortti. 

Asiointivaikeudet eivät rajoitu vain käteisen saatavuuteen eivätkä vain ikäihmisiin. Erityisryhmiä on muitakin ja yksi kasvava sellainen ovat muistisairaat. Lisäksi on iso joukko elävän elämän sattumuksia ja tilanteita, joissa kenen tahansa mahdollisuudet hoitaa omia asioitaan käyvät tilapäisesti vaikeiksi tai melkein mahdottomiksi. Nämä elävän elämän tilanteet ovat moninaisempia kuin koskaan voidaan palveluja – muitakin kuin finanssipalveluja - kehitettäessä huomioida. Ratkaisujen etsiminen ja löytäminen on haastavaa. Mutta yksi asia on varma: läheisen tai muun luotetun henkilön apu on tärkeää siinä vaiheessa, kun omien asioiden hoitaminen muuttuu hankalaksi. Ja auttajaa helpottaa huomattavasti, kun toisen puolesta asioinnin säännöt ja menettelytavat ovat selkeät. Ja silti aina jää sija väärinkäytöksille. Vaikka pelisäännöt ovat selvät, tarvitaan myös luottamusta. Sitä on vaikea korvata säännöillä.  
 

Article line divider

Kirjoittanut

Elli Reunanen

Toimitusjohtaja

Blogi: Klassikon paluu

Tapaturmiin liittyvä klassikko-ongelma on herännyt horroksesta. Asiakkaat ihmettelevät mikä on ulkoinen tekijä tapaturmassa; voiko se olla foam roller-putkirulla, keilapallo taikka kuntopallo. Vastaus riippuu siitä, mitä asiakkaalle on tapahtunut. Jos keilapallo tipahtaa varpaalle, niin kyllä ulkoinen tekijä on varpaan murskannut. Aina näin ei kuitenkaan aina ole, vaan ratkaisevaa on se, mitä keilapallolla oli tekemässä. Tämä asia on vaikea ymmärtää.

Lue lisää

Blogi: Talkoilla voi saada paljon aikaan - myös vahinkoa....

Omakotitalokauppa käy kuumana. Mökit viedään käsistä ja mökkitontit ostetaan näkemättä. Ne, jotka eivät osta uutta remontoivat nuhruisilta näyttäviä nurkkiaan. Ostettavaa, myytävää ja päivitettävää tuntuu riittävän mutta remonttimiehistä on huutava pula. Tässä kohtaa usea turvautuu sukulaisiin ja tuttaviin ja järjestää talkoot. Yksi huolenaihe on vähemmän, kun talkooväki on vakuutettu.

Lue lisää

Blogi: Sijoittaminen on yleistaito, jota kannattaa opetella

”Sijoittamisessa pätee edelleen vanha hyvä neuvo: sijoita vain kohteisiin, jotka pystyt ymmärtämään. Ja jos et ymmärrä, kysy niin monta kertaa, että ymmärrät. Sijoittamista voisikin kuvata osaksi elämänhallintaa ja varautumiseksi tulevaisuuteen. Sijoittaminen on samanlainen hyvä yleistaito kuin lukutaito tai vaikkapa uimataito”, tiivistää FINEn jaostopäällikkö Vesa Sainio sijoittajan tärkeimmistä opeista.

Lue lisää

Blogi: Riski(n hallinta) se on, joka kannattaa!

Riskien hallinta on elämänhallintaa vai toisin päin? Ennakoimalla, tiedostamalla ja varautumalla pääsee jo pitkälle.

Lue lisää

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!

Ole ystävällinen ja vastaa seuraaviin väittämiin