Blogi

to 18. lokakuu 2018

Blogi: Kun korvauksen saaminen kestää ja kestää

Vastaan neuvonnassamme usein kysymykseen siitä, mitä voi tehdä, kun korvauspäätöksen saaminen vakuutusyhtiöstä kestää tolkuttoman pitkään. Vastaukseni vain ei valitettavasti ratkaise millään tavoin kysyjän ongelmaa.

Tämä aihe toistuu usein meille tulevissa puheluissa. ”Vahinkoasian käsittely ei etene, päätöstä ei näy eikä kuulu, eikä varsinkaan niitä rahoja!”. Vastaukseni asiaan on, että eipä sille paljon mitään voi tehdä. Asian perään voi kysellä ja vakuutusyhtiöstä voi varmistaa, että heillä on kaikki tarpeelliset tiedot. Viivästyskorkoa maksetaan tietyillä ehdoilla, mutta vakuutusyhtiölle ei ole asetettu mitään viimeistä määräaikaa, jossa päätös olisi pakko antaa tai korvaus maksaa.

Vakuutusyhtiöt selittävät käsittelyn pitkää kestoa monesti sillä, että korvauskäsittelyssä on ruuhkaa. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että sillä ihmisellä, jonka pitäisi tehdä asialle jotain, on liikaa töitä. Joskus asiakkaat syyttävät vakuutusyhtiöitä asioiden tahallisesta viivyttämisestä. Siihen en kuitenkaan usko, sillä mikään vakuutusyhtiö ei halua käyttää varojaan viivästyskorkojen maksamiseen. Asioita käsittelevät tavalliset ihmiset, joilta joskus voi jotain unohtuakin. Paperikasat peittävät muistilaput ja sähköposti tulvii, eikä mikään tietojärjestelmäkään ole aukoton.

Korvauskäsittelyn ei tietenkään pitäisi kestää liian pitkään. Asioiden pitää sujua joutuisasti. Joskus kuitenkin asiakas joutuu tekemään taloudellisia ratkaisuja magneettikuvauksen, auton lommojen tai kastuneiden rakenteiden suhteen ennen kuin vakuutusyhtiö on antanut päätöksen korvauksista. Tällöin on hyvä toimia siten kuin korjaukset tai hoitokulut jäisivätkin lopulta itselle maksettavaksi. Näin minimoi mahdollisesti kielteisestä korvauspäätöksestä aiheutuvat ongelmat.

Article line divider

Kirjoittanut

Hanna Salo

Vakuutusasiantuntija

Blogi: Poikkeustilanteet ja taloudellinen varautuminen

Uutiskuvat sodasta Ukrainassa ja nopeasti muuttunut turvallisuustilanne on vienyt uutistilan kaksi vuotta otsikoita hallinneelta koronapandemialta, joka ei sekään ole kadonnut minnekään. FINEn neuvonnassa sodan heijastumat ovat toistaiseksi liittyneet lähinnä pankkiasioihin. Pinnalla ovat olleet asiakkaiden huolet liittyen pankkiasioiden hoitoon, pankkitilin avaamiseen, talletussuojaan ja säästöihin, käteisvaroihin ja pankkijärjestelmän toimivuuteen.

Lue lisää

Blogi: Tiskiallaskaappi ja vesivahinko

Vesi vanhin voitehista. Tämä vanha sanonta tarkoittaa, että vesi on hyväksi ihmiselle niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Juomavesi ei kuitenkaan aina päädy keittiön hanasta vesilasiin vaan vuotaa syystä tai toisesta jo tiskialtaan allaskaapissa, päätyy lattia- ja seinärakenteisiin ja kaikessa hiljaisuudessa jopa naapurin puolelle...

Lue lisää

Blogi: Klassikon paluu

Tapaturmiin liittyvä klassikko-ongelma on herännyt horroksesta. Asiakkaat ihmettelevät mikä on ulkoinen tekijä tapaturmassa; voiko se olla foam roller-putkirulla, keilapallo taikka kuntopallo. Vastaus riippuu siitä, mitä asiakkaalle on tapahtunut. Jos keilapallo tipahtaa varpaalle, niin kyllä ulkoinen tekijä on varpaan murskannut. Aina näin ei kuitenkaan aina ole, vaan ratkaisevaa on se, mitä keilapallolla oli tekemässä. Tämä asia on vaikea ymmärtää.

Lue lisää

Blogi: Talkoilla voi saada paljon aikaan - myös vahinkoa....

Omakotitalokauppa käy kuumana. Mökit viedään käsistä ja mökkitontit ostetaan näkemättä. Ne, jotka eivät osta uutta remontoivat nuhruisilta näyttäviä nurkkiaan. Ostettavaa, myytävää ja päivitettävää tuntuu riittävän mutta remonttimiehistä on huutava pula. Tässä kohtaa usea turvautuu sukulaisiin ja tuttaviin ja järjestää talkoot. Yksi huolenaihe on vähemmän, kun talkooväki on vakuutettu.

Lue lisää

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!