Blogi

ma 15. kesäkuu 2020

Blogi: Kumppani

Sain ratkaistavakseni murheellisen jutun. Maatalousyrittäjä oli ottanut isohkoa rakennusprojektiaan varten rakennusaikaisen vakuutuksen. Vakuutus oli määräaikainen, niin kuin näissä tilanteissa on yleensä tapana. Sen päättyminen oli ajoitettu rakennuksen oletettuun valmistumisajankohtaan tammikuussa 2019.

Kävi sitten niin kuin joskus käy. Lähes valmis rakennus tuhoutui täysin palovahingossa. Määräaikainen vakuutus oli päättynyt jo aiemmin, eikä vahinkoa korvattu.

Hätä oli suuri ja asiakas yritti kaikkensa, mutta turhaan. Tapaus oli vakuutusyhtiön päätöksen osalta selkeä, sopimuksen ja lain mukainen.

Juttu jäi minua kuitenkin vaivaamaan, miksi?

Tilanteissa, joissa ’maito on jo maassa’, siitä huomauttaminen, että ”sinun olisi toki pitänyt itse hoitaa asia”, ei enää auta asiakasta. Ei se myöskään vahvista vakuutusyhtiön mainetta, vaikka kuinka olisi toimittu niin kuin oli alun perin sovittu.

Tänä päivänä on jo kyllästymiseen asti höpötetty siitä, mitenkä digitaalisuus ja tekoäly parantavat maailmaa ja sitä kuuluisaa asiakaskokemusta. Koronakriisi on vain vauhdittanut tätä toripuhetta. Panostukset jäävät kuitenkin vajavaisiksi, jos prosesseja suunniteltaessa ei huomioida vakuutustoiminnan kannalta tärkeintä asiaa eli luottamusta ja aidon kumppanuuden rakentamista asiakkaan kanssa.

Tietotekniikan aikakautena ei liene mahdoton ajatus, että asiakas saisi vaikkapa tekstiviestinä puhelimeensa ennakkoilmoituksen, kun vakuutusturva on päättymässä. ”Onko projektisi jo valmistunut, vai tarvitsetko vakuutukselle jatkoaikaa? Entä oletko jo vakuuttanut uuden rakennuksesi?”

Meillä monilla kun on arjessa jatkuvasti kaikenlaista muistettavaa. Etenkin ison rakennusprojektin ollessa kesken.

 

 

 

Article line divider

Kirjoittanut

Harri Isokoski

Johtava lakimies

Blogi: Poikkeustilanteet ja taloudellinen varautuminen

Uutiskuvat sodasta Ukrainassa ja nopeasti muuttunut turvallisuustilanne on vienyt uutistilan kaksi vuotta otsikoita hallinneelta koronapandemialta, joka ei sekään ole kadonnut minnekään. FINEn neuvonnassa sodan heijastumat ovat toistaiseksi liittyneet lähinnä pankkiasioihin. Pinnalla ovat olleet asiakkaiden huolet liittyen pankkiasioiden hoitoon, pankkitilin avaamiseen, talletussuojaan ja säästöihin, käteisvaroihin ja pankkijärjestelmän toimivuuteen.

Lue lisää

Blogi: Tiskiallaskaappi ja vesivahinko

Vesi vanhin voitehista. Tämä vanha sanonta tarkoittaa, että vesi on hyväksi ihmiselle niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Juomavesi ei kuitenkaan aina päädy keittiön hanasta vesilasiin vaan vuotaa syystä tai toisesta jo tiskialtaan allaskaapissa, päätyy lattia- ja seinärakenteisiin ja kaikessa hiljaisuudessa jopa naapurin puolelle...

Lue lisää

Blogi: Klassikon paluu

Tapaturmiin liittyvä klassikko-ongelma on herännyt horroksesta. Asiakkaat ihmettelevät mikä on ulkoinen tekijä tapaturmassa; voiko se olla foam roller-putkirulla, keilapallo taikka kuntopallo. Vastaus riippuu siitä, mitä asiakkaalle on tapahtunut. Jos keilapallo tipahtaa varpaalle, niin kyllä ulkoinen tekijä on varpaan murskannut. Aina näin ei kuitenkaan aina ole, vaan ratkaisevaa on se, mitä keilapallolla oli tekemässä. Tämä asia on vaikea ymmärtää.

Lue lisää

Blogi: Talkoilla voi saada paljon aikaan - myös vahinkoa....

Omakotitalokauppa käy kuumana. Mökit viedään käsistä ja mökkitontit ostetaan näkemättä. Ne, jotka eivät osta uutta remontoivat nuhruisilta näyttäviä nurkkiaan. Ostettavaa, myytävää ja päivitettävää tuntuu riittävän mutta remonttimiehistä on huutava pula. Tässä kohtaa usea turvautuu sukulaisiin ja tuttaviin ja järjestää talkoot. Yksi huolenaihe on vähemmän, kun talkooväki on vakuutettu.

Lue lisää

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!