Blogi

ma 15. kesäkuu 2020

Blogi: Kumppani

Sain ratkaistavakseni murheellisen jutun. Maatalousyrittäjä oli ottanut isohkoa rakennusprojektiaan varten rakennusaikaisen vakuutuksen. Vakuutus oli määräaikainen, niin kuin näissä tilanteissa on yleensä tapana. Sen päättyminen oli ajoitettu rakennuksen oletettuun valmistumisajankohtaan tammikuussa 2019.

Kävi sitten niin kuin joskus käy. Lähes valmis rakennus tuhoutui täysin palovahingossa. Määräaikainen vakuutus oli päättynyt jo aiemmin, eikä vahinkoa korvattu.

Hätä oli suuri ja asiakas yritti kaikkensa, mutta turhaan. Tapaus oli vakuutusyhtiön päätöksen osalta selkeä, sopimuksen ja lain mukainen.

Juttu jäi minua kuitenkin vaivaamaan, miksi?

Tilanteissa, joissa ’maito on jo maassa’, siitä huomauttaminen, että ”sinun olisi toki pitänyt itse hoitaa asia”, ei enää auta asiakasta. Ei se myöskään vahvista vakuutusyhtiön mainetta, vaikka kuinka olisi toimittu niin kuin oli alun perin sovittu.

Tänä päivänä on jo kyllästymiseen asti höpötetty siitä, mitenkä digitaalisuus ja tekoäly parantavat maailmaa ja sitä kuuluisaa asiakaskokemusta. Koronakriisi on vain vauhdittanut tätä toripuhetta. Panostukset jäävät kuitenkin vajavaisiksi, jos prosesseja suunniteltaessa ei huomioida vakuutustoiminnan kannalta tärkeintä asiaa eli luottamusta ja aidon kumppanuuden rakentamista asiakkaan kanssa.

Tietotekniikan aikakautena ei liene mahdoton ajatus, että asiakas saisi vaikkapa tekstiviestinä puhelimeensa ennakkoilmoituksen, kun vakuutusturva on päättymässä. ”Onko projektisi jo valmistunut, vai tarvitsetko vakuutukselle jatkoaikaa? Entä oletko jo vakuuttanut uuden rakennuksesi?”

Meillä monilla kun on arjessa jatkuvasti kaikenlaista muistettavaa. Etenkin ison rakennusprojektin ollessa kesken.

 

 

 

Article line divider

Kirjoittanut

Harri Isokoski

Johtava lakimies

Sijoitushuijausten ihmeellinen maailma

Huijauksen lumo on uskomaton. Miksi haksahtaa ennalta aavistettavaan huijaukseen...?

Lue lisää

Blogi: Kumppani

Kumppanuus punnitaan hätätilanteessa. Pohdintaa sopimusprosessin asiakaspalvelullisesta riittävyydestä ja aidon kumppanuuden rakentamisesta.

Lue lisää

Vakuutusshoppailua kotisohvalta?

Miten sijoittaa omaan terveyteen ja hyvinvointiin - vakuutusten vertailu kotisohvaltakin käsin kannattaa!

Lue lisää

Blogi: Malttia ja matkaunelmia

Korvauksien saaminen peruuntuneesta matkasta voi nyt kestää pitkään. Tein kaiken mitä voin, tässä vaiheessa.

Lue lisää

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!