Haku

Kotivakuutusasiat ja huijaukset näkyivät FINEssä eniten viime vuonna

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2022 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Eniten kysyttiin kotivakuutuksiin, lähinnä vahingon korvattavuuteen ja vesivahinkoihin liittyvistä asioista. Pankkiasioissa huijauksiin liittyneiden tapausten määrä jatkoi edelleen kasvuaan.

Yleisimpiä yhteydenottojen syitä olivat kotivakuutukseen liittyvät kysymykset, kuten vesivahinkojen ja myrskyjen aiheuttamien tuhojen korvattavuus. Myös tapaturmista aiheutuneiden vahinkojen, esimerkiksi liukastumisten korvattavuuksista ja lemmikkieläinten, esimerkiksi koirien hoitokuluvakuutuksista, kysyttiin paljon.

Yleiset asioinnin vaikeudet ja digiosaamattomuus näkyivät FINEn neuvonnassa suuresti. ”Useimmiten kyseessä oli asiakkaan asia, jonka hoitaminen edellyttäisi henkilökohtaista palvelua tai vähintäänkin nopeampaa palvelua sähköisissä kanavissa”, FINEn johtava lakimies Tuomas Siirala sanoo.

Pankkiasioissa suurin osa tapauksista ja niiden selvittelystä liittyi asiakkaan erehdyttämiseen pankin verkkopankilta näyttäville huijaussivuille. Huijareiden taitavuus ja alituisesti kehittyvät huijaustavat hankaloittivat asioiden selvittelyä.

FINE käsitteli riita-asioina yli 800 tapausta. Pankkiasioissa riitojen määrä lähes kaksinkertaistui. Vakuutuslautakunnassa kasvoi lääkevahinkoriitojen määrä. Suurin osa näistä asioista liittyi koronarokotuksiin.

”Muutamia vuosia näkynyt ilmiö sattumisolosuhteiltaan tai muutoin epäselvien vahinkotapahtumien kasvussa jatkui edelleen. Myös henkilövakuutuksiin liittyvien riitojen osuus pysyi korkeana. Vakuutusten irtisanomiset ja ehtojen muutokset nousivat laajasti esiin asiakkaiden yhteydenotoissa, näistä annettiin myös ratkaisusuosituksia”, Siirala jatkaa.

Valtaosa, noin 2/3 FINEssä käsitellystä 9000 tapauksesta, liittyi vakuutusasioihin. Pankki- ja sijoitusasioita oli noin 1/3 asioista, sijoitusasioiden määrä pysyi vähäisenä. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä asia ratkesi neuvonnan keinoin ja noin joka kymmenes ratkaistiin asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana.

FINE on tuomioistuimelle vaihtoehtoinen riidanratkaisija, joka antaa maksutonta neuvontaa sekä ratkoo riitoja vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. FINE on päätöksenteossaan riippumaton ja täyttää vaihtoehtoisille riidanratkaisuelimille asetetut lainsäädännön vaatimukset. Asiakkaan ei tarvitse käyttää ratkaisusuositusta pyytäessään oikeusavustajaa tai muuta asiamiestä. Lue lisää asioiden käsittelystä ja etenemisestä FINEn verkkosivuilta täältä.

Lisätietoja:
Tuomas Siirala, johtava lakimies, p. 09 6850 1243, tuomas.siirala(at)fine.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, p. 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!

Pystyäksesi käyttämään chattia on teidän hyväksyttävä markkinointievästeet

Muuta evästeasetuksia